Ny forskning viser, hvordan børn bliver trygge ved at fejle

At fejle er en naturlig del af det at blive klogere. Og når børn ved det, lærer de markant mere både i skolen, på sportsbanen og i deres sociale relationer sammenlignet med de børn, der ser fejl som noget pinligt og uvelkomment.

 

Men selvom børn kan lære af deres fejl, er der alligevel mange, der frygter fiasko og holder sig unødigt tilbage. En af forklaringerne på dette kan være, at mange forældre beskytter deres børn mod nederlag. Det er dog vigtigt, at du lader dit barn fejle – få her svaret på hvorfor.

 

At fejle gør børn klogere

I et forsøg har en amerikansk forskergruppe påvist, at børns lyst til at gribe udfordringer, selvom de risikerer at fejle, i høj grad bestemmes af deres syn på fejl.

 

Forskerne rekrutterede to grupper børn: En gruppe af børn, der betragtede fejl som noget godt, ufarligt og som en naturlig del af det at lære noget; og en anden gruppe af børn, som anså fejltagelser for at være pinlige, ubehagelige, og som noget de helst ville undgå. Børnene blev sat til at løse en række opgaver, der var udformet på en måde, så alle børn i begyndelsen begik en fejl, hvorefter børnenes hjerner blev scannet.

 

Scanningerne viste, at hjerneaktiviteten hos de børn, som ikke kunne lide at fejle, stoppede i det øjeblik børnene registrerede, at de havde begået en fejl. De arbejdede ganske enkelt ikke videre med opgaven. Omvendt viste det sig, at hjernerne hos børnene, som ikke frygtede at fejle, var i høj aktivitet og i fuld gang med at forsøge at udrede fejlen og dermed at lære af den.

 

Det er ikke svært at regne ud, hvilken en af de to børnegrupper, som lærte mest den dag. Forsøget viser, hvor vigtigt det er, at børn ikke er bange for at fejle – og det kan de undgå at blive, hvis deres forældre tør lade dem mærke på deres egen krop, at fejl er noget de kan komme igennem og blive klogere af.

 

Fem tegn på at dit barn ikke kan lide at fejle

1. Barnet vil helst gøre det han eller hun kan i forvejen

Nogle børn er meget tilbageholdende med at kaste sig ud i nye ting – især når de føler, at det kan gå galt. Det kan også være, at barnet bedst kan lide de fag han eller hun har lettest ved, eller at barnet primært engagerer sig i aktiviteter, hvor han eller hun føler sig overlegen.

 

2. Barnet vil ikke indrømme, når han eller hun tager fejl og kan ikke lide at tabe i fx spil

Det kan også være at barnet bliver ved med at kæmpe for at få ret, selvom han eller hun egentlig godt ved, at slaget er tabt.

 

3. Barnet bliver skuffet, når tingene ikke går som forventet

Det kan være, at barnet bliver ked af det eller modløs, når han eller hun får en lavere bedømmelse i en skoleopgave end forventet, eller at barnet tager negativ feedback meget nært.

 

4. Barnet “overkompenserer” og forsøger at være helt perfekt i alle sammenhænge

Det kan typisk være den adfærd, der ses hos de såkaldte 12-talspiger, hvor de bliver decideret stressede over, at de føler, at de skal levere fejlfrie toppræstationer i alle dele af deres liv.

 

5.  Barnet er “ligeglad”

Når børn ikke engagerer sig i deres skole og giver udtryk for, at de ikke går op i deres resultater, kan det være tegn på, at de i virkeligheden er bange for at falde igennem, men lader som om, at de er ligeglade, så ingen skal “opdage” det.

 

Fire tips til at påvirke dit barns syn på fejltagelser

1. Lad dit barn fejle

Undlad at lade dine børn vinde konkurrencer og spil med vilje – prøv i stedet at lade dem tabe og tal derefter med dem om, hvad de gjorde, og hvad de kan gøre anderledes næste gang. På den måde får børnene mulighed for at erfare, at fejl og nederlag er noget, man kan lære noget af.

 

Derudover er det også sundt ikke at hjælpe dine børn for meget med lektierne – lad dem hellere selv løse opgaverne, og tal med dem 0m, hvad de har lært, og hvad de vil prøve at gøre anderledes næste gang, hvis det viser sig, at de ikke løste alle opgaverne rigtigt i første forsøg.

 

2. Vis dine egne fejl

Fortæl dine børn om de fejl, du begår i hverdagen og vis dem, hvad du lærer af fejlen, så børnene kan se, at fejl ikke er noget at være flov over, men derimod en naturlig del af det at være menneske.

 

3. Tal fejlene igennem på en naturlig måde

Det behøver ikke at være “øv” eller “træls”, når man er begår en fejl. Det kan også bare være lærerigt. I stedet for at bekræfte barnet i, at fejl er et problem, kan du derfor i stedet prøve at spørge ind til, hvad barnet gjorde, som udløste fejlen: Hvad gjorde du? Gjorde du noget andet, end du plejer? Kan du gøre noget anderledes næste gang, som gør dig endnu bedre, end du var denne gang?

 

4. Giv dit barns successer og nederlag lige meget opmærksomhed

Vær ikke kun stolt, når dit barn vinder eller får høje karakterer – vis også dit barn interesse i de situationer, hvor det går mindre godt fx ved at spørge ind til dit barns indsats og ved at tale med dit barn om, hvad han eller hun kan lære og gøre anderledes næste gang.

 

Husk at det er beundringsværdigt – og noget at være stolt af – når børn griber udfordringer og kæmper, også selvom de ikke opnår de resultater, de håber på.

 

Kilder: Forsøget bliver beskrevet i bogen “Klog er noget, man øver sig på” af Sofie Münster

LIGE NU PÅ NOPA