Sådan kan du hjælpe dine børn, når de føler sig udenfor

Alle børn har prøvet at føle sig udenfor. De føler ikke, at de har det samme, kan det samme eller er på den samme måde som de andre i klassen. Her er fem råd til, hvordan du kan tale med dit barn om det, så I sammen kan finde løsninger på en god måde.

 

1. Det er en naturlig følelse

Mange gange kan børn tro, at de er helt alene med deres oplevelser. Men hvis vi viser dem, at det er ganske normalt, så beroliger det dem, og det gør det langt lettere for dem at tale situationen igennem på en rolig måde.

 

Du kan fx sige: Det er en helt normal følelse, både når man er barn, og når man er voksen – heldigvis kan man øve sig på at gøre noget ved den.”  

 

2. Tal situationen igennem før I beslutter løsningen

Når vores børn har det svært, kan vi som forældre være meget hurtige til at gå i handlings-mode og servere løsningen til dem, fordi vi gerne vil vise dem, at “det nok skal gå”, og at der er masser af udveje.

 

Men prøv i stedet at lade dit barn være en del af alle overvejelserne, så han eller hun lærer, hvordan man kan tænke over og forholde sig til det, der er svært i livet: “Der er masser vi kan gøre. Lad os lige bruge lidt tid på at tale de forskellige muligheder igennem, så vi kan finde ud af, hvad du synes, er det rigtige for dig lige nu…”

 

3. Fokusér på løsninger frem for problemer

Prøv så vidt muligt at tale om situationen på en udramatisk måde ved ikke at forholde jer så meget til følelserne, men derimod holde fokus på barnets handlemuligheder. Når vi fokuserer meget på børnenes følelser, risikerer vi nemlig, at børnene gennemlever hele situationen igen, hvilket vil forstærke følelserne.

 

Fokuserer vi derimod på løsninger, giver det barnet en grundfølelse af, at det er muligt at gøre noget ved situationen, hvilket giver dem håb: “Jeg kan godt forstå, at du tænker sådan. Lad os sammen tale om, hvad vi kan gøre ved det…”.

 

4. Stil så mange spørgsmål som muligt

Mange af os forældre (måske især vi mødre) kan have en tendens til at tale en masse, men det er faktisk bedre, hvis du giver dit barn mulighed for at tale, for så hjælper du ham eller hende med at tænke sig om, hvilket over tid styrker barnets evne til på egen hånd at finde løsninger i svære situationer.

 

Du kan fx spørge: Har du prøvet at føle dig uden for før? Hvad gjorde du da? Hvad skal der til for, at du kan gøre det nu? Hvad har du selv mest lyst til, at der skal ske…? Hvad tænker du, at der skal til for, at det kan ske? 

 

5. Slut af med at blive enige om en løsning

Det er vigtigt at understrege, at der ikke findes nogen “rigtige” løsninger, for alle børn er forskellige og hver situation er unik.

 

En god tommelfingerregel er, at hvis dit barn virker klar til at blive udfordret, og du i øvrigt vurderer, at frygten er ubegrundet, så grib udfordringen: “Det kan godt være, at du er den eneste, der [ikke går med top, ikke har de nyeste Adidas-bukser eller som læser fantasy-bøger], men det er jo det, der er det rigtige for dig, så det skal du stå ved”.

 

Vurderer du derimod, at dit barn ikke er klar denne gang, så kan I beslutte, at i dag sparker I den til hjørne og i stedet sige: “Jeg kan godt forstå, at du gerne vil føle dig som en del af fællesskabet denne gang. Lad os tale om det igen, når den her situation er overstået. Så kan det jo være, at du kan mærke, at du er klar til at gå dine egne veje næste gang.”

 

Hvis det er noget barnet ikke kan, som de andre kan, er det i øvrigt en god ide altid at slutte af med at sige: “De andre har nok øvet sig noget mere. Det kan du også vælge at gøre. Skal vi aftale, hvornår du gør det?”

LIGE NU PÅ NOPA