Seks simple råd til lektielæsningen

Hvordan hjælper vi egentlig bedst vores børn med lektierne? Og hvordan undgår vi, at de overvældes af modvilje og det udvikler sig til konflikt? Her får du 6 simple råd til, hvordan du kan hjælpe dine børn, uden at tage over.

 

1. Find balancen mellem krav og inddragelse

Det er naturligvis vigtigt at stå fast på, at børn skal lave deres lektier, men giv gerne dine børn indflydelse på processen. Når børn oplever, at de er med til bestemme over det, vi beder dem om, er de nemlig langt mere villige til at rette ind: “Jeg vil have, at du laver alle dine lektier, og at du gør dig umage med dem, men du bestemmer selv, hvornår i løbet af dagen og hvorhenne. Hvilket fast tidspunkt synes du, at vi skal aftale?”.  Fortæl i øvrigt gerne, at det er mest effektivt, hvis de vælger et tidspunkt, hvor de er friske og mætte fx søndag formiddag efter morgenmaden.

 

Det kan sagtens være, at der i begyndelsen er brok, når lektierne skal laves, men hvis I sørger for at holde fast i rytmen, så vil lektielæsningen over tid blive en vane

 

2. Fjern distraktioner

Sørg for, at der ikke ligger telefoner fremme, at tv’et er slukket, at børnene lukker for internettet på deres computer, hvis ikke de skal bruge det, og at der generelt er ro omkring lektielæsningen.

 

3. Lad så vidt muligt dit barn lave lektierne selv

Lektier handler ikke kun om at svare på spørgsmål, men også om, at børnene lærer at finde svar på egen hånd. Derfor er det vigtigt, at børnene så vidt muligt laver deres eget skolearbejde, og at du primært ser det som din rolle at hjælpe med konkrete råd til arbejdsprocessen.

 

Det er svært, men det er langt mere lærerigt for dit barn, end at have en omvandrende “facitliste” i huset. Prøv i begyndelsen at observere lidt på afstand, hvordan det går. Tjek progressionen løbende, fx hver tiende minut og se, om du kan “afsløre” nogle uproduktive arbejdsmetoder. Hopper dit barn fx fra opgave til opgave uden at gøre dem færdige, bliver han eller hun ved med at prøve at gøre det samme, selvom det ikke virker, eller går han eller hun fuldstændigt i stå, når noget er svært? Tal bagefter med dit barn om, hvad han eller hun konkret kan gøre for at arbejdet bliver mere fokuseret.

 

4.  Fokuser på processen frem for resultatet

Prøv generelt at fremhæve dit barns tilgang til udfordringen frem for resultatet. Børn, der bliver rost for deres resultater, føler sig typisk langt mere utrygge ved at fejle, end børn, der bliver rost for deres måde at gå til udfordringer på: “Jeg lagde mærke til, hvordan du bare blev ved og ved – selvom det var virkelig svært!”, “flot kæmpet – hvordan gjorde du det?” eller “meningen er ikke, at du skal kunne alting på én gang, men at du samler det op skridt for skridt – kan du prøve at gøre noget anderledes?”

 

5. Hjælp dit barn med at evaluere sig selv 

Børn, der forholder sig til sig selv, deres egen indsats og som kan vurdere deres egne resultater realistisk, lærer markant mere end børn, der ikke gør det. Rund derfor gerne lektielæsningen af med at spørge: “Hvad synes du gik godt?”, “hvad synes du kan være bedre næste gang?” og “hvis du var din lærer, hvad ville du så sige om det, du har lavet?”. Hvis børnene enten er for optimistiske eller omvendt for pessimistiske, kan du hjælpe dem lidt på vej: “Jeg synes, at du er blevet bedre til sådan og sådan, og at du skal øve dig endnu mere på sådan og sådan…”

 

6. Gør noget ved det, hvis niveauet over en længere periode enten er for svært eller for let

Hvis du over en periode observerer, at niveauet ikke passer til dit barn, er det en god ide at gøre noget ved det:

 

Hvis lektierne er for svære: Afsæt mere tid til at øve jer fx 30 min. ekstra matematik eller læsning hver dag i en periode. Det kræver noget af dit barn, men på den lange bane er det langt værre at komme for meget bagefter. Husk altid at tage udgangspunkt i det niveau dit barn er på, også selvom det er lavere en “klassens”.

 

Hvis lektierne er for lette: Giv dit barn flere udfordringer ved fx at sige, at han eller hun skal skrive længere tekster og ved generelt at opfordre barnet til altid at gøre et eller andet ekstra ved opgaverne (lad meget gerne barnet selv komme med forslag til hvad, men det kan fx være at lave en flot forside, at finde på sin egen matematikopgave, eller at I tager en snak om den dybere mening i teksten). Det er stort set altid muligt at finde på et eller andet ekstra eller anderledes, som tvinger barnet til at stå lidt på tæer.

 

Hvis ovenstående ikke hjælper, kan det være godt, hvis dit barn tager en snak med sin lærer om problemet. Hjælp gerne ham eller hende med, hvordan man kan sige det på en god måde fx: “Jeg har lidt for svært/let ved lektierne, og jeg vil derfor gerne høre dig om, der er noget, du kan hjælpe mig med at gøre ved det? Jeg vil gerne give noget ekstra af mig selv, men jeg vil gerne have dine ideer til, hvad jeg konkret kan gøre…”

LIGE NU PÅ NOPA