Se hvilket lille trick du kan bruge, når børnene BARE ikke vil

I en travl hverdag skal børn mange ting, som de ikke altid vil: Tage tøj på, ud af døren, spise aftensmad (også grøntsagerne) og lægges i seng. Nogle gange går det hele let og smidigt. Andre gange ender det i konflikt, sammenstød og sure eller ulykkelige børn, som bare ikke vil. På sådanne dage kan man have brug for et hurtigt trick, som uden for meget forhandling (eller gråd) kan få børnene til at samarbejde.

 

Her er et bud på sådan et trick.

Annonce:

 

Børn kan især have svært ved skift

Skift fra en aktivitet til en anden (fx fra eftermiddagsleg til aftensmad) eller fra et sted til et andet (fx fra hjem til børnehaven) kan ofte være svært for mindre børn. Og det er faktisk ikke så underligt. Deres hjerner er nemlig slet ikke udviklet til at tænke langsigtet endnu, og det betyder, at de ofte kun kan forholde sig til det, der sker lige her og nu.

 

Det betyder faktisk, at når vi forældre kommer og siger, at “nu er det tid til at gå”, så kan det virke helt uoverskueligt, fordi det eneste børnene kan fokusere på, er det, de er i gang med lige nu: “Jeg er lige midt i en sjov leg” eller “jeg skal lige prøve bilen en gang til”. Selvom børnene måske egentlig godt ved, at de skal hjem fra børnehaven (for det skal de jo hver dag), så kan de i situationen ikke forholde sig til andet end, at de ikke har lyst til at stoppe med den sjove leg, som de er i gang med.

 

Dr. Tina Payne Bryson har udviklet et lille trick, som vi forældre kan bruge i de situationer for at undgå sammenstød og i stedet give børnene lyst til det, de ikke vil. Det handler om med et simpelt greb at vise børnene, at det faktisk både er trygt og sjovt det, de nu skal.

 

Et enkelt princip

Princippet er heldigvis ganske enkelt: Du skal bare vise dit barn, at der sker noget sjovt på den anden side af det, de ikke vil (husk at sige det med engagement og overbevisning):

 

“Har du hørt den der historie om løven, der forsvandt? Den er SÅ sjov. Jeg fortæller den så snart du sidder i bilen/på cyklen…” 

 

“Har du hørt historien om pigen, der havde en lilla kat? Nå, ikke? Jeg fortæller den så snart du er i tøjet…”

 

“Vil du høre noget frækt jeg kom til at gøre, da jeg var barn? Jeg fortæller det som godnathistorie, så snart du er i sengen. Det bliver rigtig sjovt…” 

 

Eller til de små: “Skal vi se om vi kan finde den farlige tiger? Skynd dig at få støvler på, så den ikke når at løbe væk…” 

 

Princippet kan bruges i alle mulige situationer, det kan varieres på et utal af måder og bruges til børn i forskellige aldre. Faktisk er det kun vores fantasi, der sætter grænser.

 

Find fx på en historie, som handler om noget dit barn i forvejen interesserer sig for: Er din dreng vild med Star Wars, så fortæl om det. Er dit barn mere optaget af at høre historier om dengang du var barn, så fortæl om det.

 

Prøv det af et par gange, hvor du har forberedt en god historie – du vil blive overrasket over, hvor godt det virker, og du vil snart kunne ryste sjove og spændende historier ud af ærmet på kommando. Prøv gerne, om du kan lade være med at sige en masse andet.

Annonce:

 

Princippet skal selvfølgelig ikke erstatte almindelig opdragelse og grænsesætning. Det er jo ikke sådan, at man i det daglige skal underholde sig til, at børnene opfører sig ordentligt eller samarbejder. Men nogle gange kan det bare være virkelig rart at have et lille tip til de situationer, hvor tingene spidser unødigt til. Og det er der, det kan bruges – ikke mere end det. Men lidt humor i hverdagen kan der jo også nogen gange være brug for 🙂

 

Artiklen er opdateret den 25. oktober 2016.

 

Kilder: Professor Daniel J. Siegel og Dr. Tina Payne Bryson: The Whole-Brain Child og No-Drama Discipline.

LIGE NU PÅ NOPA