De første skridt til gode venskaber: Tips til at lære børn at dele, vente på tur og ikke at slå

Lad os være ærlige: Mindre børn har en tendens til at opføre sig ret selvisk og kan også godt komme til at være ret grænseoverskridende. Nogle gange kan de endda finde på at slå, tale grimt, bide, springe over i køen og nægte at dele legetøj med de kammerater, de ellers er godt i gang med at lege med.

 

Det er faktisk helt normalt – men det er også noget, de skal vænne sig af med. Alle børn har brug for at udvikle sociale kompetencer, så de kan opbygge stærke relationer og venskaber, og det kan faktisk ikke ske for tidligt. Se her, hvordan du på en positiv og principfast måde kan lære dine børn de første basale sociale spilleregler: At dele, ikke at slå og at vente på tur.

 

Små børns adfærd kan være kilde til mange konflikter, og som forældre kan vi nemt blive helt flove eller dybt frustrerede over deres adfærd.

 

Men børnenes adfærd er faktisk fuldstændigt naturlig og almindelig. Børn under 5 år har nemlig svært ved at forholde sig til andet end det, de føler her og nu: Vrede over, at nogen tog deres legetøj, eller frygten for at legetøjet aldrig kommer tilbage, hvis de deler det med nogen.

 

De er simpelthen endnu ikke i stand til at tænke langsigtet eller at forstå koncepter som ”at dele” eller ”at tale pænt”. Men de kan godt lære simple regler som fx ”først din tur, så min tur” eller ”alle må prøve”.

 

Det kræver imidlertid en masse øvelse – så vær tålmodig. Men det kan heldigvis sagtens være en positiv læringsproces for både forældre og børn. Det stiller dog krav til jer som forældre: I er nødt til at give børnene mulighed for at øve sig i alle mulige forskellige situationer – og ikke kun, når det allerede er gået galt og dit barn er kommet til at slå eller springe over køen til rutsjebanen.

 

Nedenfor kan du finde en masse inspiration til dette, men først vil jeg lige give jer to guidende principper, som det er godt altid at huske på:

 

1. Børnene har brug for at se det for at lære det – derfor virker det godt at skabe en masse situationer, hvor børnene kan se det og selv opleve det (fx når I leger sammen).

 

2. Vær konsekvent – sørg for, at I siger det samme hver gang børnene træder ved siden af, og undlad lange processer, hvor børnene oplever, at I ikke træffer beslutninger (det skaber utydelige grænser). Det er langt bedre at handle med det samme, når grænsen er overtrådt. Tag fx roligt og venligt barnet i hånden eller på armen og før ham eller hende væk fra situationen, så I sammen kan tale om, hvad der skete (husk at sproget skal passe til alderen – det kommer jeg med eksempler på nedenfor).

 

Sådan lærer du dit barn at dele

Børn lærer at dele ved at få lov til at prøve det en masse gange og mærke, at der faktisk ikke sker noget – de får deres legetøj igen og det går ikke stykker.

 

Det kan I gøre på en positiv og lærerig måde gennem leg. Leg bevidst en masse lege med dit barn, hvor du deler med ham eller hende (lad i begyndelsen være med at bede dit barn gøre det samme). Igangsæt aktiviteter eller find ting frem som dit barn synes er spændende (mad I kan dele og/eller lave sammen, legetøj I kan dele, tegning-ting I kan deles om, byggerier med klodser, bygning af en hule osv.) – og del med barnet. Sig ting som ”først min tur, så din tur”, ”alle må prøve”, ”du/jeg låner det”. Pointen er at lade barnet opleve en masse situationer, hvor du deler med ham eller hende og tydeligt sætter ord på, så barnet over tid forstår, at det er det, der sker og mærker, at det er helt ufarligt.

 

Hvis du står i en situation, hvor flere børn har svært ved at dele, så brug et ur. Sæt det på fx 2 minutter og forklar, at ”når uret ringer er det din tur”. Det sender tydelige signaler til begge børn (”du får dit legetøj igen, når tiden er gået” og ”du får lov til at prøve så snart uret ringer”).

 

Oplever du konflikt, fordi dit barn har svært ved at dele, så sørg for at reagere, så snart du kan se, at dit barn/børnene ikke selv kan håndtere det. Anerkend dit barns følelse: ”jeg er med på, at du er vred…”, og sæt derefter grænsen: ”…men alle må prøve”.

 

Fokuser herefter på mulige løsninger. Er dit barn lille, så vis dit barn et alternativ (fx et nyt stykke legetøj). Er dit barn 3-4 år kan I sammen tale om muligheder (tænk højt: ”hvad kan vi gøre – har du nogle ideer?”) og find så sammen en løsning.

 

For nogen børn kan det være virkelig svært, så hvis ikke dit barn selv kan finde ud af det, så vis ham eller hende, hvordan man gør eller gør det sammen.

 

Husk ikke at straffe dit barn eller at skælde ud – det er en naturlig læreproces som for nogen børn kan tage lang tid – men de lærer det af at få lov til at prøve og ikke af at deres mor og far bliver sure. Leg det en masse gange og lade dit barn opleve det på egen krop.

 

Sådan lærer du dit barn at vente på tur

Endnu en gang er det rigtig effektivt at skabe en masse situationer, hvor I gennem leg kan øve. Tag på legeplads og prøv på skift gyngen, klatrestativet, rutsjebanen osv. Sig tydeligt ”først din tur, så min tur” og ”vi venter i kø”, så dit barn bliver bevidst om, at det er det, I gør. I kan også lave en række forskellige aktiviteter i haven, som I skiftes til fx en “forhindringsbane”.

 

Springer dit barn over, er det vigtigt at gribe ind – også selvom de andre børn ikke bliver sure. Tag fx ham eller hende i hånden og sig roligt ”hov, det er ikke din tur endnu”, og følg så barnet tilbage i køen. Du skal ikke blive vred eller sur, men blot vise dit barn, hvad der er det rigtige at gøre.

 

Sådan lærer du dit barn ikke at slå
Det er uacceptabelt, at børn slår og det er vigtigt at være meget konsekvent, når de gør det – også selvom det bare var “et uheld”. Se aldrig gennem fingre med det. Sørg for at markere grænsen hver eneste gang dit barn slår (sørg også meget gerne for, at både mor og far reagerer ens). Sig det roligt, men helt umisforståeligt: ”Jeg er med på, at du er vred, men du må ikke slå, det gør ondt”. Du kan også hold en hånd op for at signalere et klart ‘nej’, mens du siger det.

 

Det skal stå fuldstændigt klart for dit barn, at man ikke må slå. Lad altid den grænse gå forud for alt andet i situationen. Begynd ikke at diskutere andet eller lad dit barn bortforklare det med “det var bare fordi…”. Hold roligt fast i grænsen og sig, at man ikke må slå, indtil du kan mærke, at dit barn har opfanget grænsen.

 

Derudover kan du vænne dit barn af med at slå ved at lade ham eller hende gøre sig egne erfaringer med at være sur uden at være fysisk. Øv det gennem leg med alt, hvad I kan finde af dukker og bamser. Lav rollelege og sørg for, at nogen bliver sur og lad bamsen sige ting som ”jeg er sur, men jeg slår ikke” og vis så gennem bamsen, hvordan man kan vise sin vrede uden at slå (man kan stampe i gulvet, man kan sige, at man er sur, man kan sige ’nej’, man kan bede om hjælp osv.).

 

Vis også gennem legen, at det virker (fx at bamsen bliver trøstet og hjulpet). Husk at bruge en masse ord, når I leger. Selvom børnene ikke selv kan sætte ord på, kan de nemlig gennem legen forstå en masse, hvis vi fortæller dem, hvad der sker.

 

Hvis du har et barn, som har svært ved at lære ikke at slå, er det desuden godt at gøre to yderligere ting:

 

Vis dit barn, hvordan du selv lader være med at slå. Når du er sur eller irriteret over et eller andet (helt små og uskyldige ting som, at du har glemt noget eller at I mangler mælk), kan du sige: “Øv, det er jeg sur over” og kig så på din hånd og sig “men nej hånd, du må ikke slå”. Jeg ved godt, at det kan virke meget karikeret, men det hjælper altså børnene at se, hvordan man kan stoppe selv fra at gøre noget, som man har rigtig meget lyst til i øjeblikket. På sigt lærer de at tænke “nej hånd” selv – og det er sådan nogle små “tricks”, som hjælper børnene i situationer, hvor de er oppe at køre.

 

Giv dit barn en alternativ reaktion, som han eller hun kan sætte i stedet (virker bedst for børn over 3 år). Når børnene skal lære ikke at slå, handler det grundlæggende om at få dem til at standse impulsen til at slå, idet den opstår, og der kan det for nogen børn være rigtig hjælpsomt, hvis de på den korte bane får en handling, de kan sætte i stedet for: “Når du er ved at slå, kan du i stedet trampe/hoppe/gå væk/kramme bamsen”.

 

Dette var en masse konkrete ideer til, hvordan du kan lære dit barn basale sociale spilleregler – husk at alting tager tid, men jo mere I øver, desto hurtigere går det!