Ved du hvor meget søvn dine børn har brug for? Se de nyeste anbefalinger

Vi ved godt, at søvn er afgørende for børn – men hvor mange timer har de egentlig brug for at sove? Og får danske børn sovet nok?

 

Nej, tyder nye tal på.

 

Se her de nyeste anbefalinger til, hvor meget børn faktisk har brug for at sove – og bliv klogere på, hvor vigtig søvn er for børns indlæring, sundhed og udvikling.

Annonce:

 

Mange større børn sover ikke nok

Danske forskere har netop offentliggjort en ny forskningsrapport, den såkalde Ungeprofilundersøgelse, som tyder på, at en del større børn ikke får nok søvn.

 

48.000 unge har deltaget i undersøgelsen, som ifølge forskerne bag ikke er repræsentativ, men som dog kan bruges til at udpege tendenser blandt unge.

 

I den svarer en tredjedel af de 12-13 årige børn, at de sover mindre end det anbefalede minimum på 8 timer pr. nat.

 

Når børnene bliver 15 år er det mere end to ud af tre børn, som ikke sover nok.

 

International forskning tegner et lignende billede. Her har studier bl.a. vist, at børn i gennemsnit sover en time mindre, end de gjorde for 30 år siden. Det lyder måske ikke af så meget, men det kan faktisk nok til at påvirke børnene negativt, for søvn har større betydning for børns udvikling, end man måske skulle tro.

 

Søvn gavner børn på en lang række områder

De seneste års søvnforskning indikerer, at en times mindre søvn kan påvirke børnenes præstationer med helt op til 2 skoleår. Manglende søvn kan med andre ord få en 6. klasses elev til kun at kunne præstere på et 4. klasses niveau.

 

Børn har altså et fysisk behov for søvn, og det skyldes, at kroppen udfører en række vigtige funktioner, når vi sover.

 

Det arbejde hjernen udfører om natten har fx betydning for børns hukommelse. Når vi sover lagres dagens begivenheder og erfaringer nemlig i langtidshukommelsen, hvilket er afgørende, hvis børn skal kunne huske det, de lærer om dagen.

 

På samme måde ved vi, at manglende søvn går ud over børns indlæring, når de er vågne.

 

Det område af hjernen, som er ansvarlig for vores mest avancerede intellektuelle funktioner fx vores evne til at forstå, ræsonnere og planlægge, bliver svækket, når vi er trætte. Og det betyder ganske enkelt, at børnene lærer og forstår mindre, når de ikke får sovet nok.

 

Men søvn påvirker faktisk også børns sundhed og udvikling. Når børn sover frigives væksthormoner, som bl.a. sikrer, at de udvikler sig, som de skal, og forskning har også vist, at søvn påvirker både børnenes hjerte og vægt.

 

Veludhvilede børn har altså et langt bedre udgangspunkt. De er gladere, mere energiske og klar til at lære.

 

Men hvor meget søvn har børn helt præcis brug for?

 

Hvor mange timer bør børn sove?

En gruppe førende søvneksperter hos American Academy of Sleep Medicine har tidligere på året offentliggjort nye anbefalinger til børn i forskningstidsskriftet Journal of Clinical Sleep Medicine. De nye guidelines bygger på en gennemgang af de seneste års forskning på området:

 

Babyer fra 4 til 12 måneder: 12 til 16 timer i døgnet (inklusiv middagslur)

 

Børn fra 1 til 2 år: 11 til 14 timer i døgnet (inklusiv middagslur)

 

Børn fra 3 til 5 år: 10 til 13 timer i døgnet (inklusiv middagslur)

 

Børn fra 6 til 12 år: 9 til 12 timer i døgnet.

 

Annonce:

Teenagere: 8 til 10 timer i døgnet.

 

Der kan være mange grunde til, at børn ikke får nok søvn. En travl hverdag, hvor man kommer sent hjem, børnene har svært ved at falde til ro eller skærme, som forstyrrer dem, når de egentlig er gået i seng. Men som altid er der heldigvis også gode måder at løse problemet på.

 

“Nyt studie viser, hvor små børn sover bedst”

“Nyt studie gør os klogere på, hvordan forældre kan sikre, at deres baby får en tryg nattesøvn”

 

Artiklen er opdateret den 29. oktober 2016. 

LIGE NU PÅ NOPA