Hjælp dit barn med at få et positivt syn på sin egen krop

De fleste af os kan huske, hvordan vi havde det med os selv og vores udseende, da vi var teenagere. Vi var forvirrede og følte os simpelthen forkerte. Ikke fordi, der var noget i vejen med nogen af os. Men fordi vi konstant sammenlignede os selv med de andre og kun havde øje for alt det, der var anderledes. Hvad var der nu sket med dem – og hvorfor ikke med os? Det er svært at finde sig til rette med den, man er.

 

Og det er ikke blevet lettere. Tværtimod.

 

Vores børn bliver som aldrig før bombarderet med uendeligt smukke ansigter, veltrænede kroppe, der kun buler ud præcis, hvor de skal. Samtidig er børnene selv en del af en kultur, hvor de fra en tidlig alder poserer på selfies på Instagram, Facebook og Snapchat, og dermed helt frivilligt melder sig ind i en til tider tyngende skønhedskonkurrence. I den kamp skal der ikke meget til at føle sig som en fiasko. Så hvad gør vi som forældre?

 

Læs med her og få fire konkrete ideer til, hvordan du kan hjælpe dine børn med at få positivt og sundt syn på deres krop.

 

En rapport fra det amerikanske Common Sense Media viste fornylig, at halvdelen af piger mellem 6 og 8 år og en tredjedel af drengene synes, at deres ideale vægt er lavere end deres nuværende vægt.

 

Anden forskning har vist, at især piger i begyndelsen af puberteten begynder at være utilfredse med deres krop, mens drengene tager det mere afslappet.

 

Det har i følge den amerikanske psykolog Leonard Sax noget at gøre med piger og drenges forskellige brug af sociale medier. Drenge deler oftere det, de har lavet, hvorimod pigerne viser, hvordan de ser ud. Og når de gør det, så gør de selv sig til genstand for andres bedømmelser (de måler fx hvor mange likes eller kommentarer de får på billeder), ligesom de bedømmer sig selv, når de ser billeder af andre (de kan fx tænke “jeg er ikke lige så pæn som Freja” eller “gid jeg havde en krop ligesom Emma”).

 

Både for drenge og piger gælder det dog, at de fra en meget tidlig alder forholder sig til sig selv og deres udseende – og det er desværre alt for ofte med negativt fortegn.

 

For os som forældre er det uden tvivl en svær balancegang. På den ene side vil vi gerne lære vores børn at leve et sundt liv, hvor de passer godt på sig selv og deres krop – men de skal jo ikke gøre det for at se ud på en bestemt måde eller for at leve op til et særligt kropsideal. Jeg håber, at jeg kan lære min datter, at et æble er sundere end end Mars Bar, uden at det samtidig giver hende komplekser over hendes krop, når hun spiser en is eller kommer til at spise lidt for meget, når aftensmaden er god. Der findes ikke nogen hurtige løsninger, men hvis du har det på samme måde som mig, er her et godt sted at starte:

 

1. Svar spørgsmål med spørgsmål

Dette råd er givet af børnelæge Cara Natterson i en artikel i Washington Post. Når børn spørger “bliver jeg tyk, hvis jeg spiser denne her?” eller “feder det?”, kan det være virkelig svært at vide, hvad man skal svare (de gange min datter har stillet mig spørgsmålet, er jeg blevet helt paf over, at hun overhovedet spørger).

 

Vores umiddelbare reaktion er typisk at berolige børnene, “nej skat, det skal du ikke bekymre dig om”.

 

Men faktisk er det bedste vi kan gøre at spørge: “Hvad får dig til at stille det spørgsmål?”. Det giver nemlig børnene lejlighed til at fortælle os om, hvor deres bekymring kommer fra, og på den måde kan vi herefter tale med dem om deres følelser i stedet for bare at slå dem hen.

 

2. Hold igen med kommentarer til børnenes udseende

Det er helt naturligt, at børn i 9-10 års alderen begynder at blive mere bevidste om deres udseende og (nogle gange) går op i, hvilket tøj de skal tage på. Og det er også helt naturligt, at teenagere bruger meget tid foran spejlet.

 

Men fordi børnene går meget op i deres udseende, behøver vi som voksne ikke også gøre det.

 

I stedet for at sige “hvor er du smuk” eller “hvor ser du godt ud” er det langt bedre for vores børn, hvis vi forældre fokuserer på, hvem børnene er som mennesker. Giv dem komplimenter og anerkendelse for det, de gør: “Du var en god ven i dag, da du gjorde…”, “det var godt, at du turde sige fra”, “det var modigt og svært, da du…” osv.

 

3. Lad være med at fokusere på ‘vægt’

Et amerikanske studie har vist, at børn, hvis forældre taler om mad med fokus på vægt (fx “du skal ikke spise det og det, fordi det feder”) har markant større sandsynlighed for at få det dårligt med deres krop og for at gå på ekstreme slankekure eller udvikle spiseforstyrrelser, end børn, der har forældre, som i stedet fokuserer på sundhed (fx “det er godt for din krop at spise sådan og sådan”).

 

Det er altså vigtigt, at vi tænker over, hvordan vi taler om mad. Sig ting som “det er godt for kroppen”, “man vokser af det”, “man får stærke knogler” osv.

 

Og husk, at det også gælder måden du taler om dig selv på! I stedet for at sige “jeg ser tyk ud i de her bukser” kan du i stedet sige “jeg finder lige nogle andre bukser, som er lidt rarere at have på”.

 

4. Tag aktivt stilling til dit barns adfærd på sociale medier

Blandt forældre er der mange holdninger til børn og sociale medier. Hjemme hos os må man ikke være på hverken Facebook, Instagram eller Snapchat, før man er 13 år (det er den aldergrænse de sociale medier selv har fastsat). Jeg ved dog godt, at mange yngre børn bruger sociale medier.

 

Uanset børnenes alder er det vigtigt, at vi som forældre tager stilling til og følger børnenes adfærd tæt.

 

Mange yngre piger tager fx billeder af sig selv, hvor de poserer. Det kan sagtens starte som en uskyldig leg, men hold øje med om det på et tidspunkt ændrer sig, så børnene begynder at “tage det ind” på en anden måde. Går de fx pludselig op i de andres bedømmelser eller tager det overhånd, så de skal lægge billeder op hele tiden? Så er det nok tid til at tage en snak med børnene, om at de skal tage billeder af andre ting end dem selv, fx af ting, de laver.

 

Helt grundlæggende er det et godt princip at lade børnene være børn så længe som muligt. Selvom de er på sociale medier behøver det jo ikke kun handle om at udstille sig selv. Børnene kan sagtens tage billeder af andre ting fx deres oplevelser eller interesser. Som forælder skal man i hvert fald være opmærksom på, at børn, der tager mange billeder af sig selv, riskerer at skulle forholde sig til deres krop i en alder, hvor de måske slet ikke er modne nok til det.

 

Øvrige kilder: Katie Hurley, “Three things parents should say to girls to help them build a positive body image”, Washington Post (titlen på artiklen er inspireret af denne artikel).

LIGE NU PÅ NOPA