Sådan hjælper du dit barn med at få et positivt syn på sin egen krop

Vores børn bliver som aldrig før bombarderet med uendeligt smukke ansigter, veltrænede kroppe, der kun buler ud præcis, hvor de skal. Samtidig er børnene selv en del af en kultur, hvor de fra en tidlig alder poserer på selfies på Instagram, Facebook og Snapchat, og dermed helt frivilligt melder sig ind i en til tider tyngende skønhedskonkurrence. I den kamp skal der ikke meget til at føle sig som en fiasko. Så hvad gør vi som forældre?

 

Selv små børn føler sig for tykke

En rapport fra det amerikanske Common Sense Media viste fornylig, at halvdelen af piger mellem 6 og 8 år og en tredjedel af drengene synes, at deres ideale vægt er lavere end deres nuværende vægt.

 

Samme billede tegner danske undersøgelser. Nye tal fra Børnerådet viser eksempelvis, at hver femte pige i 9. klasse enten ofte eller meget ofte er på slankekur. Samtidig viser forskning, at hver anden teenagepige mellem 13 og 15 år føler sig for tyk.

 

Særligt piger ser altså ud til at være udsat.

 

Det har i følge den amerikanske psykolog Leonard Sax noget at gøre med piger og drenges forskellige brug af sociale medier. Drenge deler oftere det, de har lavet, hvorimod pigerne viser, hvordan de ser ud. Og når de gør det, så gør de selv sig til genstand for andres bedømmelser (de måler fx hvor mange likes eller kommentarer de får på billeder), ligesom de bedømmer sig selv, når de ser billeder af andre (de kan fx tænke “jeg er ikke lige så pæn som Freja” eller “gid jeg havde en krop ligesom Emma”).

 

Både for drenge og piger gælder det dog, at de fra en meget tidlig alder forholder sig til sig selv og deres udseende – og det er desværre alt for ofte med negativt fortegn.

 

For os som forældre er det uden tvivl en svær balancegang. På den ene side vil vi gerne lære vores børn at leve et sundt liv, hvor de passer godt på sig selv og deres krop – men de skal jo ikke gøre det for at se ud på en bestemt måde eller for at leve op til et særligt kropsideal.

 

Der findes ikke nogen hurtige løsninger, men her er et godt sted at starte:

 

1. Svar spørgsmål med spørgsmål

Dette simple råd er givet af børnelæge Cara Natterson i en artikel i Washington Post. Når børn spørger “bliver jeg tyk, hvis jeg spiser denne her?” eller “feder det?”, kan det være virkelig svært at vide, hvad man skal svare.

 

Vores umiddelbare reaktion er typisk at berolige børnene, “nej skat, det skal du ikke bekymre dig om”.

 

Men faktisk er det bedste vi kan gøre at spørge: “Hvad får dig til at stille det spørgsmål?”. Det giver nemlig børnene lejlighed til at fortælle os om, hvor deres bekymring kommer fra, og på den måde kan vi herefter tale med dem om deres følelser i stedet for bare at slå dem hen.

 

2. Hold igen med kommentarer til børnenes udseende

Det er helt naturligt, at børn i 9-10 års alderen begynder at blive mere bevidste om deres udseende og (nogle gange) går op i, hvilket tøj de skal tage på. Og det er også helt naturligt, at teenagere bruger meget tid foran spejlet.

 

Men fordi børnene går meget op i deres udseende, behøver vi som voksne ikke også gøre det.

 

I stedet for at sige “hvor er du smuk” eller “hvor ser du godt ud” er det langt bedre for vores børn, hvis vi forældre fokuserer på, hvem børnene er som mennesker. Giv dem komplimenter og anerkendelse for det, de gør: “Du var en god ven i dag, da du gjorde…”, “det var godt, at du turde sige fra”, “det var modigt og svært, da du…” osv.

 

3. Lad være med at fokusere på ‘vægt’

Et amerikanske studie har vist, at børn, hvis forældre taler om mad med fokus på vægt (fx “du skal ikke spise det og det, fordi det feder”) har markant større sandsynlighed for at få det dårligt med deres krop og for at gå på ekstreme slankekure eller udvikle spiseforstyrrelser, end børn, der har forældre, som i stedet fokuserer på sundhed (fx “det er godt for din krop at spise sådan og sådan”).

 

Det er altså vigtigt, at vi tænker over, hvordan vi taler om mad. Sig ting som “det er godt for kroppen”, “man vokser af det”, “man får stærke knogler” osv.

 

Og husk, at det også gælder måden du taler om dig selv på! I stedet for at sige “jeg ser tyk ud i de her bukser” kan du i stedet sige “jeg finder lige nogle andre bukser, som er lidt rarere at have på”.

 

4. Tag aktivt stilling til dit barns adfærd på sociale medier

Blandt forældre er der mange holdninger til børn og sociale medier. Men uanset hvilke medier dine børn bruger eller hvor gamle de er, er det vigtigt, at vi som forældre tager stilling til og følger børnenes adfærd tæt.

 

Mange yngre piger tager fx billeder af sig selv, hvor de poserer. Det kan sagtens starte som en uskyldig leg, men hold øje med om det på et tidspunkt ændrer sig, så børnene begynder at “tage det ind” på en anden måde. Går de fx pludselig op i de andres bedømmelser eller tager det overhånd, så de skal lægge billeder op hele tiden? Så er det nok tid til at tage en snak med børnene, om at de skal tage billeder af andre ting end dem selv, fx af ting, de laver.

 

Helt grundlæggende er det et godt princip at lade børnene være børn så længe som muligt. Selvom de er på sociale medier behøver det jo ikke kun handle om at udstille sig selv. Børnene kan sagtens tage billeder af andre ting fx deres oplevelser eller interesser. Som forælder skal man i hvert fald være opmærksom på, at børn, der tager mange billeder af sig selv, riskerer at skulle forholde sig til deres krop i en alder, hvor de måske slet ikke er modne nok til det.

 

Øvrige kilder: Katie Hurley, “Three things parents should say to girls to help them build a positive body image”, Washington Post (titlen på artiklen er inspireret af denne artikel).

LIGE NU PÅ NOPA