Hver anden pige føler sig for tyk. Nye anbefalinger viser, hvordan forældre kan hjælpe

En ny undersøgelse fra Børnerådet viser, at hver femte pige i 9. klasse enten ofte eller meget ofte er på slankekur. Samtidig viser forskning, at hver anden teenagepige mellem 13 og 15 år føler sig for tyk. Det går ud over børnenes selvfølelse og sundhed – og for mange i så høj grad, at de har risiko for at udvikle en decideret spiseforstyrrelse.

 

Børnelæger har undersøgt, hvordan vi som forældre bedst kan hjælpe vores børn med at få det godt med deres krop – og her får du deres helt nye anbefalinger.

Annonce:

 

Moderne børn bliver som aldrig før bombarderet med veltrænede kroppe, der kun buler ud præcis, hvor de skal. Samtidig er børnene selv en del af en kultur, hvor de fra en tidlig alder poserer på selfies på Instagram, Facebook og Snapchat, og dermed helt frivilligt melder sig ind i en til tider tyngende skønhedskonkurrence. I den kamp skal der ikke meget almindelighed til før man føler sig som en fiasko. Så hvad gør vi som forældre?

 

Den meget anerkendte organisation for børnelæger, American Academy of Pediatrics, har netop offentliggjort nye forskningsbaserede guidelines til forældre og der slår de fast, at én bestemt tilgang kan forebygge både spiseforstyrrelser og overvægt hos børn:

 

Tal kun om sundhed – og aldrig om vægt. 

 

Gennemgangen af de seneste års forskning viser utvetydigt, at den måde vi som forældre taler om vægt på, har særligt stor indflydelse på børnene. “Mødre, der taler om deres egen krop eller vægt kan utilsigtet opmuntre børn til at få det dårligt med deres krop”, udtaler en af undersøgelsens forfattere, professor Neville Golden, i en pressemeddelelse.

 

Ofte skal der ikke ret meget til for, at børnene udvikler nogle uhensigtsmæssige vaner. “Nogle unge teenagere fejlfortolker, hvad det vil sige at leve sundt og udvikler en usund adfærd ved eksempelvis at springe måltider over eller at gå på slankekure som får dem til at fravælge bestemte fødevarer, som de egentlig har brug for. Og på lidt længere sigt kan det føre til, at børnene udvikler en spiseforstyrrelse”, skriver forskerne.

 

I alt har lægerne formuleret fem konkrete og enkle anbefalinger til forældre:

 

1. Undgå at tale om vægt (både børnenes og din egen) – adskillige studier dokumenterer, at forældres snak om vægt påvirker børn negativt, også selvom samtalen handler om forældrenes egen vægt og ikke børnenes.

 

2. Sørg for at spise måltider sammen, så du kan opmuntre dine børn til at få et balanceret forhold til mad – studier viser, at børn i vid udstrækning spejler deres forældres forhold til mad, så det er en effektiv vej til at påvirke børnene på en god måde.

 

3.  Ingen slankekure – de øger børns risiko for både at udvikle spiseforstyrrelser og overvægt. Det er langt bedre bare generelt at spise sundt og varieret.

 

5. Fortæl børnene, at generel sundhed og ikke vægttab er målet med fysisk aktivitet og træning – det mindsker risikoen for, at børnene går på slankekur eller får et overkontrolleret forhold til mad.

Annonce:

 

4.  Lad være med at “drille” børnene med deres vægt – mellem 30 og 40 procent af buttede børn oplever at blive smådrillet med deres vægt af deres forældre og det øger risikoen for både ekstrem vægtkontrol og trøstespisning.

 

Vil du vide mere?

“Hjælp dit barn med at få et positivt syn på sin egen krop”

LIGE NU PÅ NOPA