En lille smule ekstra søvn har overraskende stor betydning for børn

At få børnene i seng i god tid er måske noget af det bedste forældre kan gøre for deres børns udvikling både her og nu og på den længere bane, viser en række nye studier. Selv små ændringer i børns sengetid, kan gøre overraskende stor gavn for børnenes sundhed og faglige indlæring i skolen.

 

Forskere har længe vidst, at søvn er afgørende for børn. Men effekterne kan være større end hidtil antaget. I hvert fald tyder flere nye undersøgelse på, at små ændringer i børns sovetid kan have særdeles positiv betydning for såvel børns hjerner som kroppe.

Annonce:

 

Ved du hvor meget søvn dine børn har brug for? Se de nyeste anbefalinger her

 

Tidlige sengetider halverer risikoen for overvægt

Det er ikke nyt, at børn, der ikke får nok søvn, har en øget risiko for overvægt. Men nu viser en ny undersøgelse fra Ohio State University, at risikoen for at blive overvægtig senere i livet halveres, når børn under seks år kommer i seng kl. 20 frem for kl. 21. Selv da forskerne korrigerede for andre faktorer, som øger risikoen for overvægt hos børn, var risikoen uændret.

 

Forskerne har brugt data fra knap 1.000 familier, som er blevet fulgt siden 1991. Og de fandt en overraskende stor forskel hos børnene, da de var blevet teenagere: Kun én ud af 10 børn, der var kommet i seng kl. 20 var overvægtig, mens det gjaldt for hele 23 procent af de børn, der var kommet i seng kl 21 eller senere.

 

Men hvorfor påvirker søvn børns vægt? Der er flere forklaringer. En af hovedårsagerne er dog, at for lidt søvn påvirker de hormoner, som styrer børnenes appetit på en negativ måde.

 

Søvn er ifølge forskerne noget af det bedste man kan gøre for børns sundhed. “Det her er noget helt konkret forældre kan gøre for at mindske deres børns risiko for overvægt. Desuden vil det sandsynligvis også smitte positivt af på børnenes sociale, følelsesmæssige og kognitive udvikling ” fortæller undersøgelsens hovedforfatter Sarah Anderson.

 

En lille smule ekstra søvn giver også bedre karakterer

Mens søvn påvirker børnene fysisk, påvirker det også deres hjerner. Faktisk kan 18 minutter mere søvn per nat have betydning for børns karakterer. Det har en forskergruppe netop påvist i en undersøgelse, hvor de fulgte en gruppe børn mellem 7 og 11 år.

 

Over en periode på seks uger forbedrede børnene deres søvnvaner – og det var en god ide. Det viste sig nemlig, at det samtidig betød, at de fik bedre resultater i skolen.

 

Det arbejde hjernen udfører om natten har indflydelse på børns læring, bl.a. fordi det påvirker børnenes hukommelse. Når vi sover lagres dagens begivenheder og erfaringer nemlig i langtidshukommelsen, hvilket er afgørende, hvis børn skal kunne huske det, de lærer om dagen.

 

Derudover ved man også, at det område af hjernen, som er ansvarlig for vores mest avancerede intellektuelle funktioner fx vores evne til at forstå, ræsonnere og planlægge, bliver svækket, når vi er trætte. Og det betyder ganske enkelt, at børnene lærer og forstår mindre, mens de er i skole, når de ikke får sovet nok.

 

Næste gang dine børn ikke vil i seng, kan du altså sige, at det bør de, for det gør dem både sundere og klogere.

Annonce:

 

Vil du vide mere?

Ved du hvor meget søvn dine børn har brug for? Se de nyeste anbefalinger her

Her er de tre ting, som går igen i enhver vellykket putte-rutine

Nyt studie gør os klogere på, hvordan forældre kan sikre, at deres baby får en tryg nattesøvn

Skal børn sove i de voksnes seng? Nyt studie viser fordele og ulemper

LIGE NU PÅ NOPA