Opdrag en god ven: Her er seks små ting, det er vigtigt, du taler med dine børn om

Venskaber er noget af det vigtigste for børn. Det er dem, der gør, at børnene føler, at de hører til, og gennem sociale relationer mærker de, hvordan det er at være en del af noget, der er større end dem selv. Men venskaber er også udfordrende. Man oplever at få såret sine følelser, at andre misforstår en og ofte står børn i dilemmaer og skal overveje, hvad der er det rigtige at gøre. Skal jeg sige fra eller tie stille? Hvad gør man, når nogen gerne vil være med i en leg, som ellers lige var så sjov? Og må man sige ‘nej’ til at lege med nogle, men ‘ja’ til at lege med andre?

 

Her får du derfor en lille liste med 6 konkrete ting, som det er godt at tale med alle børn om. Det er nogle små hverdagseksempler, som hjælper børnene, når de skal være gode venner for andre – og som samtidig ruster dem til at træffe  gode beslutninger, når de står i nogle af de vanskelige situationer i hverdagen.

 

1. Tal kun pænt om andre

“Du må ikke sige noget grimt om andre”. Så enkelt kan reglen laves – og det bør den. Sladder, bagtalelse og grimme ord om andre mennesker bidrager ikke til noget som helst. Derfor kan børn lige så godt lære en gang for alle, at de aldrig nogensinde må sige noget grimt om andre bag deres ryg.

 

Hvis børnene hører andre gøre det, så lær dem at sige fra over for det: “Jeg vil ikke være med til at tale grimt”. I situationen føles det måske rigtig ubehageligt at sige fra, men bagefter vil børnene med stor sandsynlighed have det rigtig godt med sig selv. Det er noget af det mod, som er med til at give børn integritet.

 

2. Husk altid at se det fra den anden side 

Børn står hver dag i sociale dilemmaer. Må Emma være med i legen? Skal jeg lege med Noah eller Oliver? Og hvad gør jeg, hvis jeg er kommet til at sige ‘ja’ til at lege med Astrid, men egentlig hellere vil være med til rundbold?

 

Hvordan lærer man børn at træffe nogle gode valg i sådanne situationer? Et godt sted at starte er at lære børnene altid at stille sig selv samme spørgsmål:

 

Hvordan tror jeg, at XX oplever det?

 

Hver eneste gang børnene er i tvivl om, hvad de skal gøre, så hjælper det at sætte sig i de andres sted. Hvis de tror, at de andre børn kan blive kede af det, misforstå dem osv., så skal de navigere efter det og forsøge at undgå det. På den måde udvikler børnene deres empati, som er en af de vigtigste egenskaber en god ven kan have.

 

3. Lad være med at hviske

Det er aldrig en god ide at hviske – for det er noget, som andre meget nemt kan misforstå. Selvom man slet ikke taler om dem eller siger noget grimt, så kan de tro det, for ellers ville man vel bare have sagt det højt!

 

Derfor er det en god regel bare at lære børn, at man aldrig hvisker. Enten siger man det højt eller også venter man til, man er alene med den person, som man gerne vil tale med.

 

Det er noget man faktisk kan træne allerede, når børnene er små og de hvisker til os voksne: “De andre kan tro, at vi taler om dem, når vi hvisker, så lad os tale om det på en helt almindelig måde”. For nogen børn vil det nok være lidt grænseoverskridende, men det er en god øvelse i at lære at udvise empati og vise hensyn til andre.

 

4. Sig fra (også selvom det ikke altid føles så rart)

En vigtig del af det at være barn, er at lære, hvad der føles henholdsvis “rigtigt” og “forkert”. Det tager lang tid og kræver ofte mange forsøg, men det er vigtigt, at børn med tiden lærer at lytte til deres egen samvittighed. Det er endnu en af de ting, som udvikler deres integritet.

 

Når børnene lytter til deres samvittighed, bliver de i stand til at sige fra. For mange børn er det svært, men er man passiv vidne til noget, man selv synes er forkert, så bidrager man indirekte til det.

 

Derfor er det vigtigt, at børn lærer følgende: Sig altid fra, når noget føles forkert – også selvom det ikke er rart i situationen. Bagefter vil du føle dig stolt.

 

Fortæller børnene om nogle situationer fx fra skolegården, hvor de ikke gjorde noget, så spørg endelig ind til det (uden at bebrejde, selvfølgelig): “Hvad tænker du, man kunne have gjort?”, “hvordan tror du XX havde følt, hvis nogen havde gjort det?” osv. Over tid vil det nemlig gøre børnene bevidste om, hvordan man kan sige fra i situationen, og det øger sandsynligheden for, at de gør det.

 

5. Det er ofte godt at sige “pyt”?

Konflikter er en uundgåelig del af hverdagen. Det skal håndteres, men det skal ikke overdrives. Derfor er det vigtigt, at børnene lærer at tage fat på konflikterne, når de opstår, og at de er tilgivende og kommer videre. Ligesom os voksne, har de faktisk i langt de fleste situationer bedst gavn af bare at sige “pyt med det – vi skal videre”.

 

6. Smil 🙂

Det er verdens nemmeste ting, men ofte glemmer vi, hvor meget det faktisk betyder, at nogen smiler til os. Lær dine børn at smile til andre, hilse, sige hej og i det hele taget være åben – også over for dem, som ikke nødvendigvis er deres bedste venner.

LIGE NU PÅ NOPA