I stedet for at straffe urolige børn gør en skole dette – resultaterne er fascinerende

I USA bruger de eftersidninger. I Danmark sætter vi børnene uden for døren. Men på en amerikansk skole i Baltimore er de gået en helt anden vej. I stedet for at straffe børnene for deres urolige opførsel, giver de dem værktøjer til at finde ro og balance. Resultaterne er fantastiske.

 

På Robert W. Coleman School i den amerikanske storby Baltimore har de et såkaldt “Mindful Moment Room”. Eller oversat til dansk: Et rum, hvor man kan finde ro og balance. Her lærer børnene vejrtrækningsøvelser, meditation og at finde indre ro.

 

Programmet har ifølge Huffington Post eksisteret i to år, og siden det blev indført, har skolen ikke givet en eneste eftersidning. De har stort set ikke problemer med urolige elever mere.

 

Det er utroligt, hvad det kan gøre ved børn, når de ikke kun får at vide, hvad de ikke må og bliver straffet – men derimod samtidig får hjælp til, hvad de kan gøre i stedet for. Umiddelbart kan man måske tænke, at det kan vanskeligt for de mest urolige elever. Men de kan sagtens være fokuserede, stille og finde indre ro, når de mediterer, fortæller skolen.

 

Generelt er ro undervurderet.

 

Vejrtrækningsøvelser og meditation træner egentlig børnenes opmærksomhed, men selvom forskningen stadig er i sin vorden, så tyder meget på, at fordelene er langt større end blot forbedret fokus. Eksempelvis tyder studier på, at det styrker børnenes generelle forståelse. De er ganske enkelt mere tilstede i klasseværelset, og det betyder, at de opsamler mere af det, der foregår og i sidste får en større forståelse for det faglig stof.

 

Desuden ved man, at det påvirker børnenes generelle velbefindende, hvilket igen ser ud til at have en positiv effekt på børnenes sociale relationer.

 

Nopa har også tidligere fortalt om, hvordan en række amerikanske skoler har sat 15 minutters ’stilhed’ på skoleskemaet. Også her er resultaterne forbløffende. Studier har bl.a. vist, at stilhed giver mindre stress og angst, forbedret følelsesmæssig intelligens, bedre faglige resultater og øget robusthed.

 

I Danmark har der de seneste år generelt været en tendens til at øge mængden af indtryk for børn. Man har indført flere timer og flere aktiviteter. Men tænk, hvis vi gik i den helt anden retning og i stedet hjalp børnene med at finde ro. For roens egen skyld.

 

Yderligere kilder: Daniel Goleman, Focus – The Hidden Driver of Excellence og Daniel Goleman og Peter Senge, Triple Focus

LIGE NU PÅ NOPA