Skole har lært elever at holde fokus – “hvilevenner” hedder den søde metode

På den spanske side af Harlem på Manhatten i New York ligger der en skole. P.S. 112 lyder det mundrette navn, og den ligger i et af de mest udsatte og fattige områder af den amerikanske storby. Da en syvårig dreng fortalte i klassen, at han kendte en, der var blevet skudt, spurgte læreren, hvor mange andre elever, der kendte et skudoffer. Alles hænder røg i vejret.

 

Annonce:

Børnene har altså rigeligt at bekymre sig om, og hører til den gruppe af elever, som forskere igen og igen kan se, har svært ved at koncentrere sig. Men ikke her på P.S. 112. De har nemlig opfundet de såkaldte “hvile-venner” og det var, hvad der skulle til for at lære eleverne at finde ro og fokus til at lære.

 

Historien og eksemplet stammer fra Daniel Goleman. Han er en af verdens førende eksperter i følelsesmæssig intelligens, og ifølge ham er det næsten ubegribeligt, hvor stor en forskel sådan en lille øvelse kan gøre for børn.

 

“Hvile-venner” eller “Breathing Buddies”, som det hedder på engelsk, er i al sin enkelhed en lille vejrtrækningsøvelse, som alle elever fra 0.-2. klassetrin udfører hver dag. De har deres yndlingsbamse med i skole, og hver morgen tager de den frem. En elev har på skift ansvaret for at sætte et “lad være med at forstyrre”-skilt på døren. Herefter ligger de sig rundt omring på gulvet i klassen med hver deres bamse på maven.

 

Alle børn trækker langsomt vejret ind og tæller 1, 2, 3, og puster ud og tæller 1, 2, 3. De kigger på bamsen og ser den bevæge sig op og ned. Undervejs krammer de dens arme og giver slip igen. Øvelsen slutter med en voksen, der siger “sæt jer op og føl jer afslappede”

 

Inden eleverne går i gang med det faglige arbejder samler de sig i en rundkreds og fortæller, hvordan de oplevede øvelsen: “Jeg føler mig afslappet”, “jeg fik rare tanker”, “jeg føler mig doven” osv.

 

Herefter er børnene klar til skolearbejde, og de har fuld koncentration i timerne. De få dage, hvor de ikke laver øvelsen, føles klassen som en helt anden, fortæller en af lærerne i Daniel Golemans bog “Focus”.

 

Når børnene laver “hvile-venner” bliver det ikke bare nemmere for dem at fokusere på det læreren siger. Det selvsamme område af hjernen, som de bruger, når de skal koncentrere sig, bruger de nemlig også, når de skal styre deres indre følelsesliv. Og det betyder, at hvilevenner faktisk gør børnene bedre til at håndtere svære følelser.

 

Den daglige repetition er faktisk nok til, at det trænes op som en muskel i hjernen, og derfor gør øvelsen gradvist børnene bedre til både at koncentrere sig, men også til at tolerere stress, modgang og udfordringer.

Annonce:

 

På Nopa har vi den seneste tid sat fokus på, hvor meget ro betyder for børns trivsel og læring. På en skole i Baltimore har de afskaffet eftersidninger og sender ikke længere børn uden for døren efter de har indført et “hvilerum”, hvor børnene lærer vejrtrækningsøvelser og meditation. Og på en række skoler har de sat 15 minutters ’stilhed’ på skoleskemaet.

 

Kilder: Daniel Goleman, Focus – The Hidden Driver of Excellence og Daniel Goleman og Peter Senge, Triple Focus

LIGE NU PÅ NOPA