Fem vaner går igen hos forældre til hensynsfulde børn, ifølge forskere

Virker ét af følgende scenarier bekendt?

 

Du har lige gjort rent, og nærmest før du når at sætte støvsugeren væk, står dit barn i stuen MED sko på. “Jeg skulle bare lige hente noget”, lyder det forklarende.

 

Eller du åbner køleskabet for at tage mælken til din morgenmad, men opdager, at børnene har taget det hele OG levnet det meste i nogle alt for store portioner müsli. Du kigger på børnene og får blot et uforstående “øh, skulle du også have mælk?” på trods af, at det er det, du har spist ca. hver morgen, siden de blev født.

 

Alle forældre har oplevelser, hvor man har lyst til at banke hovedet ind i væggen, og hvor det er svært at forstå, hvorfor ens børn ikke bare kan vise en smule mere hensyn. Men set fra børnenes perspektiv, så handler de ofte uden at tænke videre over det. De har ingen dårlige intentioner, og ville helt sikkert have handlet anderledes, hvis de vidste, hvordan vi oplevede det.

 

Når man er barn, er hensynsfuldhed altså i høj grad noget, der skal læres – og der er et voksende forskningsfelt, som gør os klogere på, hvordan vi kan gøre det. Her får du derfor fem vaner, som ifølge forskellige forskere og eksperter, kan hjælpe dig med at lære dine børn at vise hensyn til andre.

 

1. Vær selv hensynsfuld

Det siger selvfølgelig sig selv, at vi er nødt til selv at stå for den adfærd, som vi ønsker hos vores børn. Helt grundlæggende handler det om at udvise høflighed, hjælpsomhed og empati. Når børn ser, at vi gør noget godt for andre, begynder de at gøre det samme.

 

2. Hjælp børnene med at se andres behov

Noget af det bedste vi kan gøre for børns hensynsfuldhed, er, helt simpelt at hjælpe dem med at se andres perspektiv. Gør det til en vane altid at spørge “hvordan tror du, at XX oplevede det?”, når børnene fortæller om deres oplevelser i børnehaven eller skolen. Alene det at stille spørgsmålet lærer børn at se andres behov og ikke kun deres egne.

 

Hvis det er en situation mellem dig og dit barn, hvor han eller hun ikke har vist hensyn, så spørg “hvordan tror du, at jeg oplever det?” i stedet for at blive sur eller irriteret (som det ellers er helt naturligt at blive). Når vi undgår at blive sure, sikrer vi nemlig, at børnenes fokus er på deres egne handlinger (at de ikke viste hensyn) frem for på vores (“jeg gider ikke at høre på min mor, når hun alligevel skal være så sur”).

 

Hvis dit barn ikke har noget svar, så fortæl, hvordan du oplevede det – selvom det måske ikke virker sådan i situationen, vil det helt sikkert gøre en forskel næste gang dit barn står i en lignende situation.

 

3. Betal ikke for pligter

Forskning tyder på, at vi mennesker er mere motiverede for at gøre noget af moralske årsager frem for af økonomiske årsager.

 

I et forsøg, som Washington Post har fortalt om, spurgte adfærdsøkonomen Dan Ariely et antal børn, om de ville hjælpe ham med at flytte en sofa. Nogle fik tilbudt $10 (knap 100 kr.), andre blev blot bedt om at gøre det som en tjeneste. Resultatet? Flest børn var villige til at hjælpe, hvis de gjorde det som en tjeneste og ikke for penge. Når først der er penge involveret, begynder børn at tænke: “Gider jeg bruge min tid på det?”, “er 100 kr. nok?” osv.

 

Samme synspunkt findes hos forfatteren Amy McCready. Ifølge hende virker det ikke nødvendigvis efter hensigten, hvis vi betaler børn for deres faste pligter. “På et eller andet tidspunkt vil du bede dem om at tømme opvaskemaskinen, og de vil sige “Nej, det er fint. Jeg behøver ikke rigtig pengene i dag,” har hun forklaret til Washington Post. Eller også kan det være, at børnene begynder at forhandle prisen: “Hvor meget vil du betale mig for at bære varerne?”

 

Allerede fra en tidlig alder er det altså godt, at børn lærer at hjælpe til – ikke for pengenes skyld, men for familiens.

 

4. Forvent at børnene gør noget godt for andre

I stedet for blot at sige “hav en god dag”, så kan du prøve at følge det om med “husk at gøre noget godt for nogen andre”.

 

Og når børnene kommer hjem om aftenen kan du spørge “gjorde du noget for nogen i dag, som gjorde dem glade og som du selv blev stolt af?” eller “så du nogen andre som gjorde noget for en anden, som du synes var sødt?”

 

5. Sig undskyld

At indrømme sine fejl over for andre er en måde at vise hensyn på. Derfor er det også et stærkt signal at sende til børn, når vi som forældre siger undskyld, hvis vi har handlet forkert eller gjort dem kede af det. Det viser, at vi tager hensyn til deres følelser, og lærer derfor børnene at gøre det samme overfor andre.

 

 

LIGE NU PÅ NOPA