Seks gode familievaner, der giver høflige børn

Børn skal ikke være høflige for at være “korrekte”. Det er trods alt ikke 1950 længere. Men de principper, der ligger bag “høflighed” skaber en social omgangsform, som giver plads til, at alle kan føle sig trygge. Høflighed er faktisk bare nogle simple, men virkningsfulde regler for, hvordan vi kan vise hensyn til hinanden.

 

Og det slår aldrig fejl.

 

Se derfor her hvilke seks vaner, der kendetegner familier med høflige børn.

 

Høflighed er udtryk for omsorg

Ifølge den amerikanske ekspert i etikette, Elaine Swann, er det en udbredt misforståelse, at ordentlige manerer er det samme som, at man ikke har sin egen mening eller kan være sig selv. Men høflighed handler ikke om, hvad vi kommunikerer, men derimod om, hvordan vi gør det. Om vi er bevidste om at vores ordvalg, tone og kropssprog betyder noget for dem, vi møder.

 

Sund høflighed har således rødder i omsorg for andre mennesker. Når vi vælger at hilse pænt, gør os umage for at sige tingene ordentligt eller at sige tak og pænt farvel, så er det en måde at vise andre på, at vi er opmærksomme på dem, og at vi viser dem omtanke. Og det er faktisk noget, der falder børn ret nemt – især hvis vi som voksne understøtter det hos dem.

 

Børn vil gerne hjælpe

forskningsforsøg har forskere opdaget, at helt små børn ser ud til at have et iboende ønske om at hjælpe andre. I et eksperiment stod en af forskerne eksempelvis på en stige og “tabte” ved et “uheld” nogle tøjklemmer. Alle børn skyndte sig hen for at samle dem op og give dem tilbage til forskeren. Men da han lidt senere kastede tøjklemmerne (i stedet for at tabe dem), måtte han klare sig selv – børnene hjalp kun, når de fornemmede, at den voksne havde brug for hjælp.

 

Der er altså meget, der tyder på, at børn gerne vil hjælpe og vise hensyn til andre. Nedenfor har du derfor seks vaner, som ofte ses i familier med høflige børn.

 

1. Forældrene er selv høflige – men ikke på en påtaget måde

Den mest effektive vej til at lære børn at være høflige er naturligvis ved at være det selv. Tænk over, om du beder pænt om tingene, om du siger tak, om du lader andre komme til, om du undlader at afbryde osv. Og hver gang vi vælger at spørge “vil du være sød at…” eller husker at sige “tusind tak for din betænksomhed” til vores børn, så lærer de at gøre det samme.

 

2. Siger ‘nej’ på hensynsfulde måder

Høflighed handler ikke om, at man altid skal “ofre” sig eller vige pladsen for andre. Høflige børn har derimod lært af deres forældre, hvordan de kan sige tingene på nogle ordentlige måder – også selvom de siger ‘nej’ eller siger fra: “Ja, selvfølgelig vil jeg dele mit legetøj, så snart jeg er færdig med det” eller “du må prøve efter mig”.

 

3. Er opmærksomme på andres følelser

Det er afgørende, at børn lærer, hvordan de kan være uenige eller skuffede på høflige måder. Man siger ikke, at andres ting er grimme eller dårlige, men udtrykker det ved fx at sige “sejt at du kan lide … – jeg er mere til ….”

 

På samme måde siger man også ordentligt “tak for gaven”, selvom det overhovedet ikke var det, man ønskede sig, for så viser det giveren, at det med at give andre en gave er en god ting, som man får det godt af.

 

For børn handler det altså om at lære at finde balancen mellem at stå ved sine følelser samtidig med, at de lærer at vise hensyn til andres. Det gør vi mest effektivt ved konkret at lære børnene, hvordan de kan sige tingene på nogle gode måder. Har de i en situation været uhøflige, er det derfor også rigtig godt at samle den op bagefter og sige “jeg kan sagtens forstå, at du var skuffet over … næste gang så prøv at sige … i stedet for, så bliver han nemlig ikke ked af det.”

 

4. Spiser aftensmad sammen

Middag sammen om aftenen er ifølge den amerikanske professor i psykologi, Stephen Hinshaw, et af de bedste steder at øve børnenes manerer og høflighed. Telefonerne er væk, og man har lejlighed til at gøre en masse “høflige” ting: At bede om maden, vente på at den bliver rakt rundt, deltage i en samtale, sige tak for mad, bære sin tallerken over osv. Vil man styrke børnenes høflighed, er aftensmaden altså et rigtig godt sted at starte.

 

5. Hilser og smiler

Når man hilser pænt på andre, føler de sig set og værdsat. Derfor er det vigtigt, at forældre og børn siger ‘god morgen’ til alle i børnehaven/skolen og ikke kun deres bedste venner (eller dem de kender).

 

I situationer hvor børn og voksne hilser mere formelt er det vigtigt, at man giver hånden og ser folk i øjnene, og at man smiler og er åben – også når I er i en sammenhæng med voksne og børn, som I ikke kender så godt.

 

6. Forældrene opfodrer børnene til at være høflige, selvom de generte 

Nogle gange kan det være rigtig svært at være høflig. Især hvis man er meget genert. Det kan sagtens være en længere læreproces for nogen børn, men det er vigtigt, at de lærer at svare, når nogen siger ‘hej’, eller at de ser folk i øjnene og siger, hvad de hedder, når de hilser på folk.

 

Vi kan gøre børnene trygge ved at forberede dem på situationen (“der er nok nogle nye mennesker, som gerne vil hilse på dig i dag – husk at sige ‘hej’, selvom det er svært. Jeg skal nok hjælpe dig”).

 

Det er også godt at lade være med at “undskylde” børnene med et “hun er genert”, for det nemt blive selvforstærkende. Det virker langt bedre at sige, at I er i gang med at øve det: “XX er ikke helt tryg ved det endnu,” for det sender et signal til børnene om, at vi tror på, at det er noget, de kan lære.

 

Sidst men ikke mindst er det godt at anerkende børnenes følelser samtidig med, at vi også gør dem opmærksomme på andres følelser: “Jeg kan sagtens forstå, at det ikke føles rart, men faktisk kan den anden også få det sådan, når man ikke hilser. Det kan jo være, at de tænker, at man måske slet ikke har lyst til at hilse på dem.”

 

LIGE NU PÅ NOPA