Forældre lærte simpel metode – og løftede deres børns læseniveau markant

Det gør en stor forskel, når forældre involveres i børnenes læsning, viser nyt dansk forskningsprojekt. Faktisk løftes børnenes læseniveau så meget, at det svarer til at have to lærere i børnenes klasse eller fire ekstra dansktimer om ugen i fire måneder. Og det gælder både børn med en stærk og svag familiebaggrund.

 

Opskriften var enkel: Forældre fik viden om, hvordan de skal læse med deres børn, og så lærte de en helt simpel metode til, hvordan man kan rose børn, så de bliver motiverede og får mod på udfordringer.

 

Forskningsprojektet, som kaldes for READ, er et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Trygfondens Børneforskningscenter. Omkring 1.500 børn fra 2. og 3. klasse og deres forældre har deltaget. Resultaterne er blevet offentliggjort i det internationale forskningstidsskrift PNAS, Proceedings of the National Academy of Sciences.

 

Projektet er særligt, fordi det ikke kun fokuserede på, at forældrene skal læse mere med deres børn.

 

Som noget nyt gav man også forældrene konkret viden om, hvordan de bedst muligt støtter op om børnenes læsetræning (hvordan forældrene skal tale med børnene om det de læser, hvordan de skal læse sammen osv.), og forældrene lærte, hvorfor det er vigtigt at rose børnene for deres proces (fx deres indstilling, vedholdenhed, indsats osv.) frem for deres resultater (fx at fokusere på, hvor præcist børnene læser eller ved at sige ting som “hvor er du dygtig til at læse”).

 

Og det viste sig at skabe overraskende positive resultater. Efter blot to måneder var børnenes niveau i læsning i gennemsnit steget med, hvad der svarer til fire måneders læseundervisning i skolen.

 

Måden vi roser på påvirker, hvor meget børn lærer

Anbefalingerne til forældrene bygger bl.a. på studier udført af den amerikanske professor og topforsker Carol Dweck. I studie efter studie har hun nemlig dokumenteret, at måden vi roser børn på, har stor betydning for, hvordan de opfatter deres egne evner.

 

Særligt et af hendes forsøg er blevet kendt verden over. Her viste hun, at det gør en enorm forskel for børn, om vi roser dem for deres intelligens (”wow, det er et virkelig flot resultat … du må være meget klog”), eller om vi roser dem for deres indsats (“wow, det er et virkeligt flot resultat … du må have arbejdet meget hårdt”).

 

Når børn bliver rost for deres intelligens, så er det, de tager med sig videre, at det er vigtigt at være klog. Og for at sikre, at de bliver ved med at “se kloge ud”, begynder de helt ubevidst at søge færre udfordringer, vælge de lette opgaver og – i rigtig grelle tilfælde – endda at pynte på sandheden.

 

Bliver børn derimod rost for deres indsats og for måden de arbejder med udfordringer på, erfarer de, at det, der betyder noget, er, at de forsøger at blive bedre. Og den selvopfattelse giver simpelthen børnene mod på at kaste sig ud i selv meget svære opgaver – ligesom det har vist sig, at de i langt højere grad bevarer engagementet og gejsten i opgaveløsningen, selv når de fejler.

 

At ændre måden vi roser på er en helt enkel – men meget virkningsfuld – metode for forældre. I forskningsforsøget fra Aarhus viste den sig – sammen med viden om, hvordan man læser med børnene – at gavne børn fra alle typer af hjem. Børn med anden etnisk baggrund end dansk fik eksempelvis løftet deres niveau præcis lige så meget som børn med dansk baggrund, hvilket ifølge forskerne bag er en succes i sig selv.

 

På Nopa har vi tidligere i en lang række artikler fortalt om Carol Dwecks forskning. Det kan du bl.a. læse mere om her:

Sådan roser du så det virker

Fortæl dine børn dette, så lærer de mere

Forældres reaktioner påvirker, om børn har mod på at fejle

 

Du kan også læse mere om forskningsprojektet READ på Aarhus Kommunes hjemmeside.

LIGE NU PÅ NOPA