Næst efter kærlighed er dette det vigtigste, forældre kan vise børn, viser forskning

Børn kan grundlæggende ikke få for meget varme og kærlighed fra deres forældre. Det er den absolut vigtigste forudsætning for børns udvikling og for relationen mellem barn og voksen.

 

Men næst efter kærlighed er der én bestemt faktor, som ser ud til at være næsten lige så vigtig, og den faktor er graden af, hvor involverede vi forældre er i vores børns liv.

 

Den betyder faktisk så meget, at det er den indikator, som bedst og mest præcist forudsiger, hvor glade, mentalt sunde og velfungerende vores børn er. Dette gør sig gældende uanset, om børnene er helt små eller om de er teenagere.

Annonce:

 

Børn med involverede forældre har det bedre med sig selv, har mindre risiko for at have følelsesmæssige problemer og klarer sig bedre i skolen.

 

Men hvad vil det konkret sige at være involveret?

 

Hvornår er man involveret?

Her er en lille “quiz” som en af verdens førende forskere i forældreskab, professor Laurence Steinberg, har udviklet:

 

Kan du navnet på alle dit barns pædagoger/lærere?

 

Hvem er dit barns bedste venner?

 

Hvad bruger dit barn tid på i børnehaven for tiden/hvad er emnerne i skolen?

 

Hvilken bog læser dit barn (hvis overhovedet nogen)?

 

Kan du navnet på dit barns yndlings sportsstjerner, musikere og YouTubere?

 

Hvis dit barn er over 10 år: Ved du, hvad han/hun bruger tid på efter skole/om aftenen/i weekenden?

 

Hvordan har dit barn det blandt sine kammerater lige nu? Glad eller ked af det? Populær eller ensom? Afslappet eller anspændt?

 

Ovenstående quiz består af nogle basale spørgsmål, der handler om vores børns hverdag, og selvom det jo aldrig er forbudt at tale om livet, døden, kærligheden og alt det ind imellem, så er det netop spørgsmål om hverdagen, der bedst og mest enkelt indrammer det, der fylder mest for vores børn. Og når vi involverer os i vores børns hverdag, får vi samtidig styr på alle de andre oplevelser, de har haft.

Annonce:

 

Dyb og vedvarende involvering i børns liv drejer sig altså om noget så grundlæggende som at vide, hvad der sker i børnenes liv og hvad de er optagede af. Ingen oplevelser er for små til at dele, og vi har som deres forældre interesse for det hele.

 

I praksis kræver det tre grundlæggende ting af os:

 

1. Det tager tid

Det siger sig selv, at en af de vigtigste forudsætninger for, at vi kan være involverede i vores børns liv er, at vi bruger tid sammen med dem, hvor vi er nærværende og faktisk bare er sammen.

 

Mange børn svarer ikke eller svarer kun med få ord, når vi spørger direkte ind til deres dag. Men de har det faktisk med at dele deres liv med os, hvis vi bruger tid sammen med dem, for så kommer de pludselig i tanke om ting, der skete eller ting, de tænker på, og så er vi der til at lytte til det.

 

Det er ikke, når du spørger “hvordan var din dag”, at dit barn husker konflikten fra børnehaven/skolen, men måske snarere, når I er ude og gå en tur med hunden, laver mad sammen eller når børnene bliver puttet om aftenen.

 

Bruger vi tid sammen med vores børn, får de lejlighed til at dele deres liv med os, når det passer dem, og det øger sandsynligheden for, at vi får lov til at få et indblik i alle de ting, der foregår.

 

2. Vis interesse for dine børns interesser

Annonce:

Hvis børn skal lukke os ind i deres liv, er det vigtigt, at de mærker, at vi har oprigtig interesse i det. Det kan sagtens være, at børnene spiller spil på computeren, som vi ikke forstår noget som helst af, at de laver mærkelige danse på Musical.ly eller at de dyrker YouTubere, som vi andre dyrkede musikstjerner.

 

Men selvom børnene interesserer sig for ting, som vi grundlæggende ikke forstår, er det vigtigt, at børnene mærker, at vi har interesse i det, og at vi spørger ind til det og taler om det i stedet for ubevidst at tale det ned fx ved at kalde det “tidsspilde”eller “dårlig kvalitet”.

 

3. At være involveret er ikke det samme som at tage over

Børn har brug for at udvikle deres selvstændighed og for at mærke, at de er kompetente og kan klare ting selv. For os som forældre betyder det, at vi skal acceptere, at visse dele af vores børns liv er uden for vores kontrol. De vil opleve fejl, nederlag, konflikter og modgang.

 

I sådanne situationer har børn brug for at mærke, at vi som voksne er der for dem, taler med dem, lytter til dem og rådgiver dem. Men de har også brug for, at vi tør at lade dem – på godt og ondt – gøre deres egne erfaringer. På NOPA plejer vi at kalde dette for “at være der for dem uden at gøre det for dem”.

 

Kilder: Laurence Steinberg, Nina S. Mounts Susie D. Lamborn og Sanford M. Dornbusch, “Authoritative Parenting and Adolescent Adjustment Across Varied Ecological Niches”, Journal of Research on Adolescence, Laurence Steinberg, “Presidential Address: We Know Some Things: Parent-Adolescent Relationships in Retrospect and Prospect”, Journal of Research on Adolescenc og Laurence Steinberg, “The 10 Basic Principles of Good Parenting – One of America’s Leading Experts Tells You What You Need to Know”.  

LIGE NU PÅ NOPA