Her er et godt svar, som kan bruges, når børn giver lidt for let op

Alle forældre har hørt deres børn opgivende sige “jeg gider ikke”. Nogle gange er det måske ren dovenskab, hvor de bare ikke lige kan tage sig sammen. Andre gange er det fordi børnene føler, at de ting de gør, ikke lykkes. De bliver måske ved med at prøve at tegne noget, som ikke ligner det, de håbede. Eller også har de ikke lyst at blive ved med at øve sig på at cykle, fordi det tager meget længere tid at lære, end de troede.

 

På overfladen ligner det nogle ganske almindelige hverdagssituationer – og det er det også – men de rummer faktisk også nogle fantastiske muligheder for at lære vores børn om vedholdenhed – og ikke mindst lære dem at træffe valget “hvornår er det rigtigt for mig at stoppe – og hvornår er det omvendt rigtigt for mig at blive ved, selvom det er lidt krævende”.

 

Vedholdenhed er en vigtig egenskab. Faktisk er den ifølge Danmarks eneste professor i børns mentale sundhed, Carsten Obel fra Aarhus Universitet, en afgørende forudsætning for, at børn kan have det godt og være glade. Forklaringen på det er, at vedholdenhed gør børn i stand til at holde fast i ting, som er vigtige for dem – venskaber, interesser og relationer – også selvom det nogle gange kan føles hårdt eller krævende.

 

Men hvordan gør man det i praksis?

 

Svar dette – hver gang

Når børn siger “jeg gider ikke”, “du skal gøre det for mig” eller “det er lige meget”, så kan vi som forældre have en tendens til at svare noget à la “kom nu i gang” eller “jo, selvfølgelig gør du det”.

 

Men vi kan også svare noget andet. Noget, som faktisk gør børnene klogere på sig selv. En af verdens førende forskere i vedholdenhed, professor Angela Duckworth, har på den baggrund formuleret følgende svar. Hver gang du hører dine børn sige “jeg gider ikke”, prøv da at svare: “Du kan godt give op, men ikke på en dårlig dag”.

 

De første 10 gange du siger det, vil det formentlig ikke have nogen effekt, men det er heller ikke pointen. Dér hvor opdragelse bliver rigtig stærk, er nemlig, når vi som forældre giver vores børn nogle simple og grundlæggende værdier eller leveregler, som de kan bruge og huske. Nogle “sandheder”, som de kan tro på.

 

Med dette simple svar viser du dine børn noget helt fundamentalt: Vedholdenhed handler ikke om, at man aldrig må give op, men om at give op af de rette årsager. Man kaster altså ikke håndklædet i ringen, fordi det regner, fordi det er svært, fordi man har fået en opsang af træneren eller fordi man har tabt en kamp.

 

Hvis du som forælder gentager det igen og igen, så er det noget børnene vil tage med sig i deres bagage. Og næste gang de sidder i skolen og har lyst til at give op med ugematematikken eller de oplever vanskeligheder med en legekammerat, så vil det sidde i baghovedet, at de skal huske, at man gerne må give op – bare ikke på en dårlig dag.

 

Hjælp børnene videre ved at stille spørgsmål

Som forældre kan vi nogle gange være hurtige til at servere løsningen til børn og sige til dem, hvad der skal til for, at de kan komme videre eller måske endda gøre det for dem. Det er selvfølgelig helt ok at hjælpe børn, men nogle gange kan det også være rigtig godt at hjælpe børn med at hjælpe sig selv – og det kan vi gøre ved at stille spørgsmål:

 

Fortæl mig hvad du har prøvet indtil nu

 

Kan du prøve at gøre noget andet?

 

Jeg lagde mærke til, at du blev ved, da du [spillede computer/spillede fodbold/byggede tårnet], selvom det var svært – hvad skal der til for, at du gør det samme nu?

 

Alle mulige spørgsmål, som får børnene til at tænke over deres proces, for når vi hjælper børn med at tænke, lærer vi dem at reflektere, og på den lidt længere bane ruster det dem til at træffe de valg, der er de rigtige for dem.

 

Det er godt at prøve en masse ting af

Det tager tid at finde ud af, hvad man brænder for. Derfor er det helt naturligt, at mange børn har brug for at prøve en masse forskellige ting af, før de lægger sig fast på noget.

 

Har du et barn, som skifter interesse, som politikere skifter holdninger, skal du altså slet ikke fortvivle.

 

Ifølge Angela Duckworth er det en god tommelfingerregel, at mindre skolebørn skal kunne holde fast i noget i mere end et par uger. Når børnene er mellem ti og 13 år skal de kunne holde fast i et år eller det, der svarer til en sæson.

 

Men når børnene bliver store (14 år og ældre), er det er vigtigt, at de får lov til at gøre sig erfaringer med at holde fast i en interesse i mere end to år. De har nemlig brug for at lære, hvad det vil sige at vende tilbage til noget og at mærke, hvordan træning gør en bedre skridt for skridt.

 

Og husk altid på, at det med at brænde for noget og være begejstret for noget, er fantastisk uanset om man er barn eller voksen. Men det går op og ned – og jo før vi gør børn trygge ved det, des før tør de forfølge det, der er det rigtige for dem.

 

Kilder: Professor fra University of Pennsylvania, Angela Duckworth, “Grit – The Power of Passion and Perserverance” og New York Times: “Raising a Child With Grit Can Mean Letting Her Quit”.

LIGE NU PÅ NOPA