Nyt studie viser, hvordan børn udvikler sig, når de bruger tid sammen med deres mødre

Nok ved vi, at børn har brug for at bruge tid med familien, men hvad betyder det egentlig for deres udvikling? For første gang nogensinde har man undersøgt det direkte forhold mellem den tid mødre bruger med deres børn, og hvordan det påvirker de små.

 

Studiet er netop blevet offentliggjort i the Economic Journal og inkluderer 8.000 børn og deres mødre, og det viser, at jo mere tid de bruger sammen, mens de små er i alderen tre til syv år, des mere udvikles både børnenes kognitive og sociale evner positivt. Børnene får simpelthen stærkere faglig forståelse, og bliver bedre til at reflektere og fortolke. Samtidig bliver børnene også bedre til aflæse andre, tage hensyn til dem og indgå i fællesskaber.

Annonce:

 

Studiet viser for eksempel direkte, at det at læse sammen med moderen, forbedrer børnenes talegaver og formuleringsevne.

 

“Vores resultater viser tydeligt, at den tid mødre bruger med deres børn har en markant indflydelse på den børnenes tidlige udvikling,” siger professor Marco Francesconi til engelske The Guardian her.

 

Endvidere viser forskningsstudiet, at førstefødte får mere ud af at bruge tid med moren, end de efterfølgende søskende. Forskningsstudiet siger til gengæld ikke noget om børnenes tid brugt sammen med deres fædre, da der kun er målt på forholdet mellem mor og børn.

 

Tre konkrete måder mødre med fordel kan involvere sig i børns liv

1. Det tager tid

Det siger sig selv, at en af de vigtigste forudsætninger for, at vi kan være involverede i vores børns liv er, at vi bruger tid sammen med dem, hvor vi er nærværende og faktisk bare er sammen.

 

Mange børn svarer ikke eller svarer kun med få ord, når vi spørger direkte ind til deres dag. Men de har det faktisk med at dele deres liv med os, hvis vi bruger tid sammen med dem, for så kommer de pludselig i tanke om ting, der skete eller ting, de tænker på, og så er vi der til at lytte til det.

 

Det er ikke, når du spørger “hvordan var din dag”, at dit barn husker konflikten fra børnehaven/skolen, men måske snarere, når I er ude og gå en tur med hunden, laver mad sammen eller når børnene bliver puttet om aftenen.

Annonce:

 

Bruger vi tid sammen med vores børn, får de lejlighed til at dele deres liv med os, når det passer dem, og det øger sandsynligheden for, at vi får lov til at få et indblik i alle de ting, der foregår.

 

2. Vis interesse for dine børns interesser

Hvis børn skal lukke os ind i deres liv, er det vigtigt, at de mærker, at vi har oprigtig interesse i det. Det kan sagtens være, at børnene spiller spil på computeren, som vi ikke forstår noget som helst af, at de laver mærkelige danse på Musical.ly eller at de dyrker YouTubere, som vi andre dyrkede musikstjerner.

 

Men selvom børnene interesserer sig for ting, som vi grundlæggende ikke forstår, er det vigtigt, at børnene mærker, at vi har interesse i det, og at vi spørger ind til det og taler om det i stedet for ubevidst at tale det ned fx ved at kalde det “tidsspilde” eller “dårlig kvalitet”.

 

Annonce:

3. At være involveret er ikke det samme som at tage over

Børn har brug for at udvikle deres selvstændighed og for at mærke, at de er kompetente og kan klare ting selv. For os som forældre betyder det, at vi skal acceptere, at visse dele af vores børns liv er uden for vores kontrol. De vil opleve fejl, nederlag, konflikter og modgang.

 

I sådanne situationer har børn brug for at mærke, at vi som voksne er der for dem, taler med dem, lytter til dem og rådgiver dem. Men de har også brug for, at vi tør at lade dem – på godt og ondt – gøre deres egne erfaringer. På NOPA plejer vi at kalde dette for “at være der for dem uden at gøre det for dem”.

 

Kilder: The economic journal: Child Development and Parental Investment: Introduction, The Guardian: Child’s cognitive skills linked to time spent with motherLaurence Steinberg, Nina S. Mounts Susie D. Lamborn og Sanford M. Dornbusch, “Authoritative Parenting and Adolescent Adjustment Across Varied Ecological Niches”, Journal of Research on Adolescence, Laurence Steinberg, “Presidential Address: We Know Some Things: Parent-Adolescent Relationships in Retrospect and Prospect”, Journal of Research on Adolescenc og Laurence Steinberg, “The 10 Basic Principles of Good Parenting – One of America’s Leading Experts Tells You What You Need to Know”.  

LIGE NU PÅ NOPA