Se dine børns ideelle sengetid alt efter, hvor gamle de er, og hvornår de plejer at vågne

Som forældre ved vi godt, at søvn er vigtigt for vores børn, men hvor meget har de egentlig brug for at sove? Det kan mange være i tvivl om, og derfor har en amerikansk skole besluttet sig for at lave en oversigt til forældre, som viser, hvornår børnene ideelt set bør komme i seng alt efter, hvor gamle de er, og hvad tid de typisk vågner om morgenen.

 

Og det er tilsyneladende noget, som mange forældre efterspørger. “Sengetids-oversigten” er i hvertfald delt næsten en halv million gange på Facebook.

 

Her på NOPA har vi tilføjet småbørn til oversigten og har oversat den, så også danske forældre har mulighed for at se, om deres børn får nok tid under dynen (anbefalingerne svarer til dem American Academy of Sleep Medicine offentliggjorde tidligere på året i forskningstidsskriftet Journal of Clinical Sleep Medicine):

 

 

Du kan også hente den som pdf her, så du kan printe den: Hvad tid bør dit barn komme i seng? (linket åbner i et nyt vindue)

 

Det er vigtigt, at forældre blander sig i, hvor meget deres børn sover – også selvom børnene går i skole. Veludhvilede børn har nemlig et langt bedre udgangspunkt, og er både gladere, mere energiske og klar til at lære, viser en række nyere undersøgelser.

 

Søvn gavner børn på en lang række områder

De seneste års søvnforskning indikerer, at en times mindre søvn kan påvirke børnenes præstationer med helt op til 2 skoleår. Manglende søvn kan med andre ord få en 6. klasses elev til kun at kunne præstere på et 4. klasses niveau.

 

Børn har altså et fysisk behov for søvn, og det skyldes, at kroppen udfører en række vigtige funktioner, når vi sover.

 

Det arbejde hjernen udfører om natten har fx betydning for børns hukommelse. Når vi sover lagres dagens begivenheder og erfaringer nemlig i langtidshukommelsen, hvilket er afgørende, hvis børn skal kunne huske det, de lærer om dagen.

 

På samme måde ved vi, at manglende søvn går ud over børns indlæring, når de er vågne.

 

Det område af hjernen, som er ansvarlig for vores mest avancerede intellektuelle funktioner fx vores evne til at forstå, ræsonnere og planlægge, bliver svækket, når vi er trætte. Og det betyder ganske enkelt, at børnene lærer og forstår mindre, når de ikke får sovet nok.

 

Men søvn påvirker faktisk også børns sundhed og udvikling.

 

Når børn sover frigives væksthormoner, som bl.a. sikrer, at de udvikler sig, som de skal. Samtidig viser et helt nyt studie, at tidlige sengetider halverer børns risiko for overvægt. Det skyldes især, at de hormoner, som styrer appetitten, bliver påvirket på en negativ måde af træthed.

 

At få børnene i seng i god tid er måske noget af det bedste forældre kan gøre for deres børns udvikling både her og nu og på den længere bane, og det er nok noget af forklaringen på, at den simple oversigt er gået viralt. Nogle børn kan dog have svært ved at falde i søvn om aftenen – hvis du oplever det, kan du finde gode råd til børn i alle aldre her.

 

Se det oprindelige Facebook-opslag og “sengetidsoversigten” her:

 

 

Vil du vide mere?

Ved du hvor meget søvn dine børn har brug for? Se de nyeste anbefalinger her

 

Vil du gerne have en velfungerende putterutine? Prøv at gøre dette

LIGE NU PÅ NOPA