Se hvor meget motion og bevægelse dit barn ideelt set bør få hver dag, alt efter alder

Fysisk aktivitet er vigtigt for børns sundhed og helbred. Det forebygger en lang række sygdomme og har positive effekter på kroppens hjerte, kredsløb, muskler, stofskifte og hormonsystemet. Derudover styrker bevægelse også børnenes motoriske og kognitive udvikling.

 

Alligevel viser tal, at mange danske børn ikke får rørt sig nok. Ifølge verdenssundhedsorganisationen WHO er det faktisk kun omkring hver 10. danske pige mellem 11 og 15 år, og kun knap hver femte dreng, som lever op til anbefalingerne.

 

Ifølge Sundhedsstyrelsen er det svært at opgøre præcist, hvor meget mindre børn mellem 0-6 år bevæger sig. De få studier der er, tyder dog på, at drenge bevæger sig mere end piger, og at børn generelt er mere aktive på hverdage end i weekenderne. Samtidig viser oplysninger fra Danmarks Statistik, at børn i børnehavealderen typisk bruger to timer dagligt foran en skærm.

 

Annonce:

Men hvor meget har børn brug for at bevæge sig? Og hvad “tæller” egentlig med som motion og fysisk aktivitet?

 

Her samler vi op på de nyeste anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, og viser konkret, hvor meget og hvordan børn i forskellige aldre har brug for at bevæge sig. Sundhedsstyrelsen har nemlig for første gang udarbejdet detaljerede retningslinjer, som passer til børn fra de er 0 år og helt op til teenageårene.

 

Børn under 1 år

Sundhedsstyrelsens anbefaler ikke, at babyer skal være fysisk aktive et bestemt antal minutter om dagen. Deres anbefalinger har derimod til formål at skabe de bedst mulige betingelser for, at barnet selv vælger at bevæge sig spontant og på forskellige måder. Gulvet eller et andet hårdt underlag er det bedste.

 

Børn under et år bevæger sig helt af sig selv, hvis de får mulighed for det. De bruger deres krop til at udforske og skabe kontakt med andre. Og det er vigtigt, for det det styrker deres motoriske udvikling og hjælper dem til at lære deres krop at kende. I det daglige handler det derfor om at have fokus på at kombinere samvær og leg og at være opmærksom på nedenstående tre anbefalinger til forældre.

 

Sundhedsstyrelsens anbefalinger:

 

1. Lad barnet ligge så meget som muligt på maven, når det er vågent

Det styrker børnenes muskler i ryggen og armene, så de med tiden bliver stærke nok til skubbe sig op på armene, rulle og kravle.

 

2. Sørg for, at barnet bevæger sig på forskellige måder i løbet af dagen

Babyer har brug for både at række ud, hive og skubbe til ting.

 

3. Sørg for, at barnet kan bevæge sig frit mest muligt

Undlad at lade din baby sidde længere end højest nødvendigt i skråstol, autostol eller høj stol.

 

Gode fysiske aktiviteter for babyer inkluderer at ligge på maven, hoppe på skødet, rejse sig op ved møbler, gå med støtte, tumlelege (fx trille, hoppe, svinge), babyrytmik og babysvømning.

 

Børn fra 1-4 år

Børn i denne alder har brug for at bevæge sig så meget som overhovedet muligt. Det er naturligt for dem at være fysisk aktive, og derfor sigter Sundhedsstyrelsens anbefalinger til denne aldersgruppe efter at give børnene mulighed for at hoppe, lege og tumle mest mulig. De sætter ikke tid på, da forskningen på området endnu ikke er så langt, at man kan fastsætte et bestemt antal minutter.

 

Annonce:

For børn mellem 1 og 4 år er bevægelse ikke sport – det foregår langt mere ustruktureret og legende, og sker naturligt når børn spontant hopper, løber, danser, klatrer eller er i fuld gang på legepladsen.

 

For forældre drejer det sig altså om så vidt muligt at skabe betingelser, der giver børnene mulighed for at være i gang. Er man eksempelvis ude at gå en tur i skoven, kan det være en god ide at lade børnene gå selv, så langt som muligt frem for at køre dem i klapvogn hele turen. Nedenfor kan du se Sundhedsstyrelsens konkrete anbefalinger til aldersgruppen.

 

Sundhedsstyrelsens anbefalinger:

 

1. Sørg for, at barnet er aktivt på forskellige måder i løbet af dagen

Børn har godt af at prøve nye ting og af at bruge kroppen på nye måder. Det styrker børnenes motorik og styrker deres evne til at mestre kroppen. Derfor er det godt at give børnene “fysiske udfordringer” (at holde balancen, klatre, hoppe højt osv.).

 

2. Sørg for, at barnet kan bevæge sig frit mest muligt

Undlad at lade børnene sidde i høj stol og klapvogn mere end højest nødvendigt.

 

3. Begræns mængden af skærmtid 

Skærme kan få børn til at sidde for meget stille, og derfor bør tiden foran skærmen ifølge Sundhedsstyrelsen begrænses.

 

Gode fysiske aktiviteter inkluderer at kravle, hoppe, gynge, danse, klatre, løbe, tumlelege, tur på legeplads, ture i naturen, gymnastik, rytmik, badeture, boldlege og ture på løbecykel, løbehjul og cykel.

 

Annonce:

Børn fra 5-17 år

Børn over 5 år anbefales at være fysisk aktive 60 minutter om dagen ved moderat til høj aktivitet. Hvis aktiviteterne deles op skal de vare mindst 10 minutter ad gangen.

 

Mindst tre gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 30 minutters varighed.

 

Aktiviteterne bør ligge ud over almindelige dagligdagsaktiviteter, som varer under 10 minutter.

 

Moderat intensitet defineres som fysisk aktivitet, hvor børnene bliver lettere forpustede, men hvor de sagtens kan tale med andre imens.

 

Høj intensitet er derimod bevægelse, som gør børnene forpustede, og hvor de har svært ved at føre en samtale undervejs.

 

Børnene kan bevæge sig på mange måder. Gennem sport, leg, på legepladser og i virkeligheden gennem alle slags aktiviteter, som holder dem i gang med at røre sig. Find noget, som dit barn synes er sjovt, for det det styrker motivationen og øger sandsynligheden for, at barnet holder fast i aktiviteten.

LIGE NU PÅ NOPA