Her er et lille trick, der virker langt bedre end at puste

Det er noget, vi nærmest alle sammen gør. Hvis et barn falder og slår sig på fx knæet, puster vi på det for at få smerten til at gå væk. Men uanset hvor meget vi propper os med økologiske grøntsager, kommer vores ånde nok næppe til at have nogen direkte helende eller smertelindrende effekt. Der findes imidlertid et andet trick, som faktisk har en dokumenteret virkning – og her kan du få svaret på, hvad det er.

 

Hvorfor puster vi egentlig, når børn har slået sig?

Annonce:

På NOPA har vi ikke kunnet finde noget svar i litteraturen, som forklarer, hvorfor vi puster, når børn har slået sig (hvis nogen af vores læsere ved det, så skriv det meget gerne i kommentarsporet på Facebook, så tilføjer vi det derefter til artiklen).

 

Men mon ikke, at noget af årsagen er ret ligetil: Vi puster, fordi vores egen mor og far gjorde det.

 

Det ændrer dog ikke ved, at der er et andet trick, som faktisk har en dokumenteret effekt, fordi det på ganske kort tid kan skabe ro på kroppens alarmberedskab. Det trick er noget så simpelt som dybe vejrtrækninger – og det virker uanset, om man er faldet af gyngen, eller om man er ved at gå i panik over, at pakken med figenstænger er tom.

 

Dybe vejrtrækninger har en målbar beroligende og afslappende effekt på os, og de virker tilmed også mod smerte. Det skyldes, at det er hjernen, som opfatter smerten, og når vi distraherer hjernen ved at rette dens fokus over på vores vejrtrækning, “slukker” vi så at sige for forbindelsen til det, der gør ondt, hvilket virker lindrende.

 

Så næste gang dit barn græder, prøv da at sætte dig på hug, så du kommer i øjenhøjde, læg en flad hånd på dit barns mave og sig stille og roligt “træk vejret helt ned i maven”. Sig endelig ikke andet end det, men bliv ved med at gentage det, indtil dit barn har fundet roen.

 

Du vil blive overrasket over, hvor godt det virker: Når dit barn har lavet en håndfuld dybe vejrtrækninger, vil I begge kunne mærke, at det er langt lettere for dit barn at tale om det, der skete – og ikke mindst at komme videre.

 

Dybe vejrtrækninger er et lille greb, men det har en kæmpe værdi for vores børn. Dels fordi det hjælper dem i situationen, men også fordi det giver dem et værktøj, som de selv kan bruge, når vi ikke lige står ved deres side. At kunne skabe ro på sig selv er – særligt når børnene bliver større – frigørende, fordi det lærer børnene, hvordan de kan “beholde magten” over deres egne reaktioner, så de undgår at gå i panik eller at opleve, at de er i deres følelsers vold.

 

I øvrigt virker tricket hver gang børn er kede af det og ikke kun, når de har slået sig. Og det virker faktisk også for store børn (og for os voksne for den sags skyld).

 

Annonce:

 

Kilder: Oplysningen om, at vejrtrækninger virker smertelindrende er hentet fra artiklen: “Hvorfor bliver jeg afslappet, når jeg trækker vejret dybt?” bragt på videnskab.dk

LIGE NU PÅ NOPA