Klassiske ting som forældre siger, som kan få børn til at miste motivationen

Når man er barn, går der stort set ikke en dag, hvor man ikke har et eller andet, man skal øve sig på. Som når små børn skal lære at tage tøj på, holde på gaflen (og ramme munden), klatre eller turde falde i søvn alene på værelset. Eller når børnene bliver større og hver dag går i skole for at tilegne sig nye faglige og sociale kompetencer.

 

Men det er ikke altid lige let.

 

Nogle gange oplever børn, at det er kedeligt, svært eller demotiverende at øve sig. Her ser vi derfor nærmere på syv gode forældresvar, som giver børn mod på at blive ved, selvom de møder modstand.

 

Sådan får børn troen på, at det nytter noget at øve sig

Nogle gange kan det være svært at vide, hvad man egentlig skal svare, når ens børn opgivende siger “jeg gider ikke” eller “det er for svært”. De fleste af os svarer nok relativt intuitivt, og siger ting som “måske er matematik bare ikke noget for dig” eller “man kan ikke være god til det hele”.

 

Men skal man tro en række nyere psykologiske forsøg, kan der måske være grund til at tænke en smule mere over ens svar. I hvert fald kan det, vi siger som forældre faktisk påvirke børns tro på, om det nytter noget at blive ved med at øve sig.

 

Det er særligt de to forskere professor Carol Dweck og professor David Yeager, som står i spidsen for dette forskningsfelt. Og deres forsøg tyder på, at det, der konkret gør forskellen for børnene, er, om de opfatter noget, der svært for dem, som noget permanent (jeg er ikke klog nok, jeg passer ikke ind, det er ikke noget for mig, jeg kan aldrig lære det, osv.), eller om de opfatter det som noget midlertidigt (jeg har ikke brugt nok tid, jeg skal øve mig lidt mere, det er begyndervanskeligheder, osv.).

 

Hvis børnene opfatter vanskeligheder som noget, der kan “gå over”, får de en grundlæggende tro på, at de kan gøre noget ved det – og derfor har de lyst til at blive ved. Opfatter de omvendt vanskelighederne som en uforanderlig del af “hvem de er”, kan det meget nemt fjerne al deres motivation for at øve sig og måske endda også få dem til at trække sig fra udfordringer – “det nytter jo alligevel ikke noget”.

 

I praksis handler det derfor om at svare på en måde, som viser børnene, at vi som voksne tror på, at det er en midlertidig tilstand og at tingene kan ændre sig. Og så handler det om at vise dem, at det at noget er svært, ikke er en blindgyde, men derimod tegn på, at de er på rette vej og i gang med at lære noget.

 

For at gøre det nemt, har vi på nedenstående oversigt samlet syv eksempler på klassiske ting, vi siger, men som vi med fordel kan stoppe med at sige – og syv eksempler på ting, vi kan sige i stedet (udskift eksemplet matematik med det dine børn nu engang øver sig på). Svarerne viser netop forskellen på at kommunikere “permanent” og “midlertidigt”. Hvis du klikker på billedet bliver teksten større:

 

 

Du kan også hente den som pdf her, så du kan gemme den: Syv gode forældresvar, der giver børn lyst til at øve sig (linket åbner i et nyt vindue)

 

Kilder: D. S. Yeager og G. M. Walton, ”Social-Psychological Interventions in Education: They’re Not Magic,” Review of Educational Research 81:2 (2011): 267-301 og forskning fra professor ved Stanford University, Carol Dweck, “Mindset: How You Can Fulfil Your Potential” (London: Constable and Robinson, 2012) og Carol Dweck, “Carol Dweck Revisits the ‘Growth Mindset’”, Education Week, 22. september 2015. Det er desuden et emne, som beskrives grundigt i “Klog er noget, man øver sig på” af Sofie Münster (Politikens Forlag 2016).

LIGE NU PÅ NOPA