For lidt søvn kan påvirke børns opførsel og trivsel flere år senere

Børn mellem 3 og 7 år, som ikke får tilstrækkelig med søvn, har større risiko for at have problemer med deres opmærksomhed, har sværere ved at styre deres følelser og har flere udfordringer med deres kammerater, når de bliver ældre.

 

Sådan lyder konklusionen i et dugfriskt studie, som er offentliggjort i onlineudgaven af det akademiske tidsskrift “Academic Pediatrics”.

 

Undersøgelsen, som er ledet af forskere fra Massachusetts General Hospital, dokumenterer, at børn, som ikke sover nok i vuggestue- og børnehavealderen, har forøget risiko for at have en ringere funktionsevne i de mere avancerede områder af hjernen i 7-års alderen. Det betyder blandt andet, at den manglende søvn gør det sværere for børnene at huske, fokusere og at de generelt har vanskeligere ved at løse problemer.

 

Mere end 1.000 børn har deltaget i studiet og både de, deres forældre og deres pædagoger/lærere er blevet fulgt tæt i en årrække. Mødrene har gennemført personlige interview, da deres børn var omkring 6 måneder, 3 år og 7 år, og derudover har de udfyldt spørgeskemaer, da børnene var 1, 2, 4, 5 og 6 år. Desuden har både mødre og pædagoger/lærere vurderet børnenes kognitive evner (hvor gode de er til at tænke, forstå og forholde sig til information) samt deres følelsesmæssige reaktioner og deres forhold til kammerater.

 

Vurderingerne fra både mødre og pædagoger/lærere viser generelt, at de børn, som fik for lidt søvn, da de var mindre, har større problemer både kognitivt og socialt flere år senere sammenlignet med de børn, som fik nok søvn. Generelt vurderede pædagoger og lærere børnenes udfordringer til at være større end børnenes mødre gjorde.

 

Det har altså stor betydning for børn, at de får sovet nok om natten. Ikke kun nu og her, men også når de bliver ældre.

 

Nedenfor kan du se, hvor mange timer børn ideelt set bør sove, alt efter deres alder.

 

Optimalt bør små børn sove:

 

12 timer eller mere, når de er mellem 6 måneder og 2 år

 

11 timer eller mere, når de er mellem 3 og 4 år

 

10 timer eller mere, når de er mellem 5 og 7 år.

 

Det er dog ikke kun mens børnene er små, at det er vigtigt, at de får tilstrækkelig med søvn. På oversigten nederst i artiklen kan du derfor se, hvor meget søvn børn ideelt set bør få, alt efter hvor gamle de er, og hvornår de plejer at vågne om morgenen. Anbefalingerne svarer til dem American Academy of Sleep Medicine offentliggjorde sidste år i forskningstidsskriftet Journal of Clinical Sleep Medicine.

 

 

Du kan også hente den som pdf her, så du kan printe den: Hvad tid bør dit barn komme i seng? (linket åbner i et nyt vindue).

 

Kilder: Elsie M. Taveras, MD, MPH, Sheryl L. Rifas-Shiman, MPH, Kristen L. Bub, EdD, Matthew W. Gillman, MD, SM og Emily Oken, MD, MPH, “Prospective Study of Insufficient Sleep and Neurobehavioral Functioning among School-Age Children”, American Pediatrics, marts 2017. Nordic Parenting: “Ved du hvor meget søvn dine børn har brug for? Se de nyeste anbefalinger her”

 

LIGE NU PÅ NOPA