Ny forskning: Børn sover dårligere, når de ser på skærme inden sengetid

Børn har både sværere ved at falde i søn og sover dårligere, hvis de bruger deres iPad, computer eller telefon inden sengetid. Sådan lyder konklusionen i en stor forskningsgennemgang af 20 studier med tilsammen mere end 125.000 børn.

 

Studiet er offentliggjort i JAMA Pediatrics, og ifølge de britiske forskere, som står bag, kan de på tværs af lande og forskellige miljøer se en stærk og konsistent sammenhæng imellem børn, der har adgang til skærme inden sengetid og dårlig søvnkvalitet, for lidt søvn og træthed om dagen.

 

Forskerne kan altså med ret stor sikkerhed konstatere, at skærme inden sengetid får børn til at sove dårligere og i kortere tid. Selv børn der ikke har adgang til skærmene på deres værelse, men blot har brugt dem inden sengetid, bliver påvirkede.

 

Det anbefales derfor, at børn ikke bruger hverken telefon, iPad eller computer en time inden sengetid.

 

Men hvorfor har telefoner og iPads så stor indflydelse børns søvn?

 

Lyset fra skærmene påvirker børnenes hormonbalance

Der er flere mulige årsager til, at skærme har så stor indflydelse på børns søvn.

 

For det første regner forskerne med, at aktiviteterne på de elektroniske enheder simpelthen udskyder sengetiden, fordi man liiiige skal spille et spil færdig, tjekke en sidste ting på Instagram eller svare på en besked.

 

Men derudover ser det faktisk også ud til, at lyset fra skærmene har en direkte effekt på børnenes “indre biologiske ur” og påvirker både deres temperatur og hormonbalance.

 

Særligt et bestemt hormon – melatonin – bliver forstyrret. Det er et stof, som frigives naturligt, når det er ved at være sengetid, og som signalerer til kroppen, at det er tid til at sove, men lyset fra skærmene kan reducere børnenes melatonin-niveau med op til 20 procent. De føler sig med andre ord mindre trætte og får derfor sværere ved at falde i søvn og sover mere uroligt (det gør sig i øvrigt ikke kun gældende for børn, men også for voksne).

 

Skærmene kan altså få børnene til at føle sig friske, men det er faktisk en “unaturlig” tilstand, for de har det samme søvnbehov, som de hele tiden har haft. Er du i tvivl om, hvor meget søvn dine børn skal du have, kan du her se dine børns ideelle sengetid alt efter, hvor gamle de er, og hvornår de plejer at vågne.

 

Uanset børns alder er det vigtigt, at de får tilstrækkelig med timer i sengen hver nat. Søvn har nemlig indflydelse på en række vigtige kropslige funktioner herunder hjernens udvikling, hukommelse, immunforsvar, opmærksomhed, selvregulering og kroppens regulering af appetitten.

 

Vil du vide mere? Læs alle NOPA’s artikler om søvn her, hvor du kan finde inspiration til gode putterutiner, se børns søvnbehov efter alder og læse meget mere forskning om, hvordan søvn påvirker børns udvikling.

LIGE NU PÅ NOPA