Vi kan ikke løse problemer, der bor i relationer med en tilgang, der fokuserer på individet

Nordic Parenting arbejder for at udbrede viden og værktøjer, der forbedrer kontakten mellem børn og forældre

Alle aktiviteter hviler på et moderne trivselssyn:

1. Børn er symptombærere for deres omgivelser – de er ikke problemet, men de viser os problemet

2. Det, vi ser, som et problem, er ofte barnets løsning på problemet – derfor må vi forstå børn, før vi forsøger at ændre dem

3. Børn skal tages alvorligt – ikke bogstaveligt

4. Hvis vi vil have børnene til at gøre noget andet, skal vi voksne selv gøre noget andet

5. Hvis vi arbejder med alt, kan vi ikke forandre noget – derfor arbejder vi altid med det vigtigste problem først. 

Hvem er NOPA?

Nordic Parenting (NOPA) er stiftet af Sofie Münster som platform for hendes arbejde med at udbrede viden og værktøjer, der forbedrer kontakten mellem børn og forældre. Vi har base i Kronprinsensgade i København K, hvor vi både driver en terapeutisk klinik med speciale i familieproblematikker, og NOPA Pro, som er et psykologfagligt uddannelsessted, der tilbyder kurser og længere uddannelsesforløb i de mest veldokumenterede forskningsbaserede metoder indenfor familier, børn og trivsel.

Formidling har altid været en central del af NOPA. Gennem tre bestsellere, online forældrekurser, mediesamarbejder, sociale medier, podcasts, og hundredvis af lettilgængelige guides, omsætter vi kompleks forskningsbaseret viden om de psykologiske dynamikker i en familie til en form, der er til at forstå.

Det faglige ansvar i NOPA varetages af psykolog Sofie Münster, som med to kandidatgrader i både statskundskab og psykologi, og mere end et årtis erfaring fra arbejde med familiedynamikker og børn og unges trivsel bag sig, er en af Danmarks førende stemmer inden for børn og familieliv. Sofies faglighed er solidt forankret i praksis via både eget klinisk arbejde og via hendes virke som fast psykolog på en behandlingsskole for udsatte og traumatiserede familier.

NOPAs aktiviteter omfatter online forældrekurser, forælder-, familie- og parterapi, online kurser for forældre og professionelle, der er i berøring med børn og unge i mistrivsel og masterclasses og længere uddannelsesforløb både for dem, der allerede er professionelle inden for feltet og andre, som overvejer at skifte spor og drømmer om at arbejde med mennesker og trivsel i centrum.

LÆS MERE OM VORES AKTIVITETER FOR FORÆLDRE HER

LÆS MERE OM VORES AKTIVITETER FOR FAGPERSONER HER

Hør Sofie arbejde

I podcasten "Forældreterapi" kommer du med helt ind i Sofies terapirum, hvor du kan høre, hvordan hun i praksis arbejder med forældreterapiens værktøjer og teorier. Du møder otte forskellige familier med hver deres udfordringer.

NOPA's faglige afsæt

Når børn har det godt, er det fordi, deres omgivelser fungerer godt. Og når børn har det dårligt, er det typisk fordi noget omkring dem, fungerer dårligt. Børn er “symptombærere” for deres omgivelser. De viser os problemet – de er ikke problemet. Derfor er det lige så meget de voksne som børnene, der skal gøre noget andet, hvis vi vil se noget andet.

I den traditionelle tilgang til at hjælpe mennesker er fokus på at afdække og reducere symptomer. Her identificerer man “problematisk adfærd” og kortlægger udfordringer hos den enkelte. Og når man har fundet ud af, hvad der “er galt med dem”, kompenserer vi for deres “mangel”: De urolige børn skal fx lære at få mere ro på ved at få noget at “dimse” med, og de ængstelige skal lære at “tænke anderledes” eller “lade sine tanker være”.

Men vi kan ikke løse problemer, der fødes i relationer med en tilgang, der fokuserer på individet.

Denne erkendelse har rødder i en større international strømning inden for psykologien, og den har vidtrækkende konsekvenser for måden, vi forstår mennesker på, hvordan vi arbejder med dem og skaber forandring.

I stedet for at forankre udfordringerne hos individet, må vi forstå forbindelsen mellem dets omgivelser og dets reaktioner. I stedet for at spørge “hvad er der galt med dig?”, skal vi spørge “hvad er der sket omkring dig, som du har været nødt til at tilpasse dig til?”.

En større international strømning i psykologien

Denne afstandtagen fra den individ-fokuserede tilgang er født i en gren af psykologien, som er vokset hastigt de seneste ti år. Drevet af landvindinger i forskningen inden for neurobiologi, psykiatri, traumer og tilknytning, er der opstået en række nye erkendelser om de kræfter i vores psyke, der påvirker, hvordan vi i såvel barndom som i voksenliv møder vores omgivelser, træffer valg, tager imod og giver nærhed og danner relationer. Kræfter, som i sidste ende former vores liv og sætter rammerne for, hvordan vi har det med os selv og vores nærmeste.

At et barns drift mod at knytte sig til sin omsorgsperson er blandt dets stærkeste instinkter, og at dette har betydning for dets videre liv, har været kendt længe, og mekanismen er med flere end 30.000 publicerede artikler blandt de mest veldokumenterede inden for psykologien. Men inden for de seneste årtier er der vokset nye forgreninger af tilknytningsteorien frem, der fokuserer på nogle af de kræfter, der sætter rammerne for, hvordan tilknytningsdriften påvirker barnets liv – også uden for familien.

Blandt de nyere bidrag til tilknytningsteorien er bl.a. forskningen i tilpasningsstrategier, som med sine rødder i evolutionspsykologien lærer os, at et barns instinkt efter at passe ind er lige så stærkt som tilknytningsinstinktet: For at føle, at vi hører til, gør vi, hvad der skal til for at passe ind. Men også, at de tilpasninger barnet er nødt til at foretage for at opnå nærhed, kan have en stor pris på den lange bane – og den viden er særligt relevant for alle, der er interesserede i menneskers trivsel, fordi den tilbyder en linse for at forstå, hvad der kan forklare årsagen til deres symptomer.

Parallelt med dette er der ud af den statistiske forskning i psykopatologi vokset et levende område frem, der for alvor har beriget måden, vi forstår psykisk sårbarhed på. Med ca. et årti på bagen viser forskningen i den såkaldte “p faktor model” os, at der på tværs af forskellige former for mistrivsel og psykiske lidelser, lader til at være én underliggende faktor, som kan forklare et individs generelle sårbarhed over for at udvikle psykiske problemer. En generel “sårbarhedsfaktor” for mistrivsel og psykiske lidelser, som er formet af vores genetiske udgangspunkt og omformet af væsentlige begivenheder i vores eget og vores nærmestes liv.

Udviklingen omkring denne “p faktor” er tankevækkende for alle med interesse i psyken og i menneskers trivsel, fordi den viser en vej til at afhjælpe psykiske problemer både tidligere og mere effektivt, fordi den fortæller os, at vi skal starte et andet sted, end der hvor vi plejer. For på tværs af udfordringer med udadreagerende adfærd, kravafvisning, ængstelighed eller noget helt fjerde, viser det sig nemlig, at de, der kæmper med psykiske problemer i meget vid udstrækning har det til fælles, at deres følelsesregulering og mentalisering er ude af balance, og at den ubalance hæmmer deres evne til at reagere både tilstrækkeligt og begrænset på deres følelser.

På tværs af disse strømninger i teoridannelse og forskning inden for både psykologi, psykopatologi og neurobiologi, begynder et moderne trivselssyn derfor at træde frem. En ny og mere tidssvarende forståelse af, hvad det er, der rent faktisk får os til at trives, og af hvad der skal til, når vi ikke gør det, uanset om det viser sig som “knas” i parforholdet, for mange konflikter i hjemmet, børn med problemadfærd eller decideret psykisk lidelse. Et skift væk fra sygeliggørelse og henimod en forståelse af, at adfærd – også den tilbagetrukne, destruktive eller afvisende – skal forstås som et udtryk for normale og “sunde” tilpasninger til nogle ubalancer i de nærmeste omgivelser. Et skift fra personer til relationer. Fra dysfunktion til strategi. Fra symptom til funktion.

Disse teoretiske strømninger deler deres fællesskab med en række forskningsbaserede metoder og teknikker, som er udviklet i separate nicher i psykologien (bl.a. EFT/EFFT, MBT/MIST, IFS): De hviler alle på det samme grundlag, nemlig erkendelsen af, at vi kan skabe mere langsigtede forbedringer af menneskers trivsel ved at forene arbejdet med det intrapsykiske med det interpersonelle.

Et moderne trivselssyn, der hviler på tre grundlæggende principper

Aktiviteterne i NOPA udspringer af dette fællesskab mellem teoridannelse og praksis. Vi tror på, at det er ved at genskabe forbindelsen til vores nærmeste og bruge disse relationer, at vi kan heles som mennesker. Vores arbejde hviler på følgende fem principper, der er i centrum af alle vores aktiviteter:

  1. Børn er symptombærere for deres omgivelser. Det betyder kort fortalt, at børnene aldrig er problemet – de viser os problemet.

  2. Det, vi ser, som et problem, er ofte barnets løsning på problemet. Børn gør, hvad de gør, fordi de på et eller andet tidspunkt i deres liv har lært, at det gav mening. Derfor må vi forstå børn, før vi forsøger at ændre dem.

  3. Børn skal tages alvorligt – ikke bogstaveligt. I stedet for at lade os styre af det, der sker på overfladen, skal vi navigere efter det, der ligger under. Følelser er ikke fakta, de er data.
  4. Hvis børnene skal gøre noget andet, skal de voksne starte med at gøre noget andet. Barnet tilpasser sig til os, fordi det er afhængig af os, og derfor kan vi først forandre noget, når vi også selv begynder at forandre noget.

  5. Hvis vi arbejder med alt, kan vi ikke forandre noget. Derfor arbejder vi altid med det vigtigste problem først. 

Har du spørgsmål?

    Nordic Parenting

    NOPA er stiftet af Sofie Münster som platform for hendes arbejde med at udbrede viden og værktøjer, der forbedrer kontakten mellem børn og forældre. Vi har base i Kronprinsensgade i København K, hvor vi både driver en terapeutisk klinik med speciale i familieproblematikker, og NOPA Pro, som er et psykologfagligt uddannelsessted, der tilbyder kurser og længere uddannelsesforløb i de mest veldokumenterede forskningsbaserede metoder inden for familier, børn og trivsel.

    © Nordic Parenting 2023

    Kronprinsensgade 10, 1. sal, 1114 KBH K

    Nyhedsbrev