‘Det er kedeligt’: Se hvilket genialt svar, der virker

De fleste forældre kender det til hudløshed: Man spørger, hvordan et fag i skolen har været og svaret lyder “kedeligt”.

Det er klassisk, at børn brokker sig over skolen, men det er lige så klassisk, at mange forældre kommer til at tale med på brokken: “Nå, hvorfor er det kedeligt?” eller “det er da træls, at timen er så kedelig”. Men selvom det virker som en helt almindelig (og derfor også ret betydningsløs) hverdagssituation, så er det faktisk en rigtig god mulighed til at præge dit barns indstilling til skolearbejdet. Læs her, hvilket svar, der får børnene til selv at gøre noget ved kedsomheden.

 

1. Svar dette – hver gang

Det mest effektive værn mod kedsomhed er at vise børnene, at kedsomhed i høj grad handler om, hvad man selv gør. Pointen er ikke, om de har ret i, at et fag er kedeligt eller ej. Pointen er derimod, om de ser det som en undskyldning for ikke at lave noget (og derfor lærer mindre) – eller om de ser det som deres opgave at lære noget på trods af, at det er kedeligt.

Som forælder kan du lære dine børn at tage magten over kedsomheden ved at undlade at kommentere børnenes brok for i stedet hver gang at stille spørgsmål til, hvad barnet egentlig selv gør/gjorde ved det. Alle mulige varianter over spørgsmålet: “Hvad gør du selv for at gøre det mere spændende?”. Prøv fx med spørgsmål som:

Rakte du hånden op og deltog?

Var du koncentreret om det læreren sagde?

Vil dine venner sige, at du var aktiv i timerne?

Gjorde du så noget andet for at gøre timen mere spændende?

Jeg har før set dig engagere dig i XXX – hvad skal der til for, at du gør det samme i skolen?

Når du spørger ind på denne måde, viser du dine børn to ting: For det første, at de skal lære noget uanset om undervisningen er sjov eller ej, og for det andet, at de selv kan gøre rigtig meget for at gøre et fag mindre kedeligt. Over tid vil det lære dem, at det ikke kun gør dem klogere, men at det faktisk også er sjovere, når man giver lidt mere af sig selv.

 

2. Aftal konkret, hvad barnet skal gøre anderledes fremover

Det er en fordel, hvis du slutter samtalen af med at indgå en aftale om, hvad barnet skal gøre anderledes fremadrettet: “Jeg synes, at det er virkelig sejt, når du kæmper hårdt for noget – den evne kan du bruge hele livet. Hvad skal vi konkret aftale, at du gør næste gang, du står i en situation, hvor du keder dig?”

Sofie Münster
Sofie Münsterhttp://www.nordicparenting.dk
Stifter af NOPA. Forfatter til bestsellerne "Klog er noget, man øver sig på" fra 2016 og “Kærlighed er ikke nok” fra 2017. Fast børneekspert på Go' Morgen Danmark på TV2. Desuden formand for regeringens opdragelsespanel nedsat af børne- og socialminister Mai Mercado i januar 2018. Sofie er selv mor til Filippa og Lucca.

Mest læste lige nu

Her er de pligter, der passer til børn, når de er 3, 5, 7 og 10 år

Pligter er en vigtig del af opdragelsen. De lærer børn at tage ansvar, og viser dem, hvordan de konkret kan spille en rolle for familiens...

Så meget betyder faste sengetider for børns opførsel, når de er vågne

[Børn skal ikke kun have tilstrækkelig med søvn. Ifølge et stort britisk studie har det også stor betydning, at de har en fast søvnrytme...

Så lidt behøver du at sige for at dulme dit barns store følelser

Store følelser er faktisk mere almindelige hos børn, end man måske umiddelbart skulle tro. Men i og med de har så begrænsede erfaringer - de...

Se dine børns ideelle sengetid alt efter, hvor gamle de er, og hvornår de plejer at vågne

Som forældre ved vi godt, at søvn er vigtigt for vores børn, men hvor meget har de egentlig brug for at sove? Det kan...

Fire gode familievaner, der giver empatiske børn

Empati er en af de vigtigste sociale egenskaber, vi kan lære børn. Det er den, der gør dem i stand til at forstå, hvad...