Dagmar om at blive testet: Man kan pludselig ikke huske noget som helst

Normalt glæder hun sig til national test. Fordi det sommetider er rart at få ros, fortæller hun. Men denne gang var det noget helt andet.

Dagmar går i skole i København. Hun er en af de dygtige. Så for hende er det ikke nødvendigvis svært, når hun skal testes. Men der var en gang, som stadig dukker op i hendes erindring, når tiden for national test nærmer sig.

”Vi havde en test i matematik. Jeg sad bare der og forstod ikke et suk af, hvad der stod i testen. Det var så ubehageligt. Jeg blev helt bange. Havde jeg slet ikke lært noget som helst?” siger hun.

Hun har altid elsket matematik. Faktisk er det hendes yndlingsfag. Og normalt glæder hun sig til testen. Fordi det sommetider er rart at få ros, fortæller hun. Men denne gang var det noget helt andet.

”Der var rigtig mange af spørgsmålene som jeg slet ikke fik svaret på, eller som jeg bare svarede helt tilfældigt på. Det var mega ubehageligt og sidder der helt blank,” siger hun.

Da hun kom hjem talte hun med sin mor om det. Hun var ked af det. Rigtig ked af det. Og rystet.

”Det viste sig jo bare, at der var nogle forskellige måder at regne de samme ting ud og nogle ord, som vi havde lært på en anden måde. Jeg kunne sagtens finde ud af det, hvis jeg havde forstået spørgsmålene. Men man bliver jo mega bange lige der,” siger hun.

Efterfølgende måtte eleverne terpe de andre måder at gøre det på. Ikke fordi de lærte noget nyt i matematik, men de skulle have et bedre resultat i den nationale test.

Det fik de også. Men oplevelsen sidder stadig i Dagmar.

”Jeg kan stadig sommetider, når jeg skal op i en ny test komme til at tænke på dengang. Så kan jeg lige et øjeblik få rigtig ondt i maven. Tankerne vil slet ikke være klare. Men det går over igen,” siger hun.

Men stemningen i klassen er altid anspændt, når der er national test. Og hun tænker også over, at det handler om at skulle bevise, hvad man kan. At der er en vis konkurrence imellem klassekammeraterne. Også selvom man godt ved i forvejen, hvem der er gode til hvad.

”Vi taler om testen inden. Lærerne taler også om det. Man ved udmærket godt, når det er den dag, man skal testes, og man kan også mærke på det tydeligt på dem, der ikke kan finde ud af det. De har det så svært og prøver bare at lade som om, eller de siger at de er ligeglade, men det er de overhovedet ikke,” siger hun.

Dagmars rigtige navn er redaktionen bekendt.

Sofie Münster
Sofie Münsterhttp://www.nordicparenting.dk
Stifter af NOPA. Forfatter til bestsellerne "Klog er noget, man øver sig på" fra 2016 og “Kærlighed er ikke nok” fra 2017. Fast børneekspert på Go' Morgen Danmark på TV2. Desuden formand for regeringens opdragelsespanel nedsat af børne- og socialminister Mai Mercado i januar 2018. Sofie er selv mor til Filippa og Lucca.

Mest læste lige nu

Her er de pligter, der passer til børn, når de er 3, 5, 7 og 10 år

Pligter er en vigtig del af opdragelsen. De lærer børn at tage ansvar, og viser dem, hvordan de konkret kan spille en rolle for familiens...

Så meget betyder faste sengetider for børns opførsel, når de er vågne

[Børn skal ikke kun have tilstrækkelig med søvn. Ifølge et stort britisk studie har det også stor betydning, at de har en fast søvnrytme...

Så lidt behøver du at sige for at dulme dit barns store følelser

Store følelser er faktisk mere almindelige hos børn, end man måske umiddelbart skulle tro. Men i og med de har så begrænsede erfaringer - de...

Se dine børns ideelle sengetid alt efter, hvor gamle de er, og hvornår de plejer at vågne

Som forældre ved vi godt, at søvn er vigtigt for vores børn, men hvor meget har de egentlig brug for at sove? Det kan...

Fire gode familievaner, der giver empatiske børn

Empati er en af de vigtigste sociale egenskaber, vi kan lære børn. Det er den, der gør dem i stand til at forstå, hvad...