Artikel fra

Nyt studie viser, at forældres hjælp med lektier, ikke altid er en hjælp

De fleste forældre kan formentlig nikke genkendende til, at de havde et “hadefag” i skolen, som de bare ikke følte sig særligt gode til. Men hvordan påvirker vores forhold til bestemte fag vores børns forhold til det samme fag? Det har forskere undersøgt. Og det viser sig, at vi ikke alene risikerer at overføre vores “angst” for faget til vores børn – den kan faktisk også betyde, at børnene lærer mindre, end de ellers ville.

I undersøgelsen, som er offentliggjort i det anerkendte forskningstidsskrift Psychological Science, har man fulgt 438 børn fra 2. og 3. klasse for at undersøge, hvordan forældres forhold til matematik påvirker deres børn.

Forskerne kiggede netop på matematik, fordi en del voksne har et anstreng forhold til det fag – faktisk så mange, at tendensen har fået sit helt eget navn. “Matematikangst” kaldes det, og hvis man har det, så tænker man typisk, at matematik ikke er noget for en, og at man nærmest ikke kan lære det, uanset hvor meget man prøver.

Ofte har man også haft dårlige oplevelser med matematik og føler sig ikke rigtig tryg med faget.

Og det er noget børnene tager til sig – men KUN hvis vi ofte hjælper dem med lektierne. Hvis ikke vi hjælper, så påvirker vores frygt ikke børnene, og så får de et mere positivt forhold til faget. Og det betyder faktisk, at de ender med at lære mere matematik, end de ville have gjort, hvis vi hjalp.

Betyder det så, at man slet ikke skal hjælpe?

Nej, mener forskerne. Men det er vigtigt, at vi tænker over at holde igen med negative bemærkninger om faget og vores eget forhold til det. Det er ikke vigtigt, om vi kan lide det eller om vi synes, at det er vigtigt at kunne – det vigtigste er derimod, at børnene får lov til at gøre sig deres egne erfaringer, for det lærer de i sidste ende mest af.

Og husk, at der selvfølgelig ingenting er i vejen med at tale om, at faget er svært – også for os, men vi skal bare ikke tale det ned, er konklusionen i studiet.

Sofie Münster
Sofie Münsterhttp://www.nordicparenting.dk
Stifter af NOPA. Forfatter til bestsellerne "Klog er noget, man øver sig på" fra 2016 og “Kærlighed er ikke nok” fra 2017. Fast børneekspert på Go' Morgen Danmark på TV2. Desuden formand for regeringens opdragelsespanel nedsat af børne- og socialminister Mai Mercado i januar 2018. Sofie er selv mor til Filippa og Lucca.

Mest læste lige nu

Her er de pligter, der passer til børn, når de er 3, 5, 7 og 10 år

Pligter er en vigtig del af opdragelsen. De lærer børn at tage ansvar, og viser dem, hvordan de konkret kan spille en rolle for familiens...

Så meget betyder faste sengetider for børns opførsel, når de er vågne

[Børn skal ikke kun have tilstrækkelig med søvn. Ifølge et stort britisk studie har det også stor betydning, at de har en fast søvnrytme...

Så lidt behøver du at sige for at dulme dit barns store følelser

Store følelser er faktisk mere almindelige hos børn, end man måske umiddelbart skulle tro. Men i og med de har så begrænsede erfaringer - de...

Se dine børns ideelle sengetid alt efter, hvor gamle de er, og hvornår de plejer at vågne

Som forældre ved vi godt, at søvn er vigtigt for vores børn, men hvor meget har de egentlig brug for at sove? Det kan...

Fire gode familievaner, der giver empatiske børn

Empati er en af de vigtigste sociale egenskaber, vi kan lære børn. Det er den, der gør dem i stand til at forstå, hvad...