En helt ny opgørelse viser, hvor gode danske skoler er til at løfte børnenes faglige niveau.
Det er den borgerlige-liberale tænketank CEPOS, der står bag. De har på baggrund af tal fra Undervisningsministeriet og Danmarks Statistik set nærmere på, hvor gode landets skoler er til at løfte børnenes faglige niveau, når man korrigerer for børnenes sociale baggrund.
De beskriver det som skolernes “undervisningseffekt”, og konkret har de set nærmere på elevernes afgangsprøver i skoleåret 15/16 samtidig med, at de har taget højde for en række socioøkonomiske faktorer herunder forældres uddannelsesniveau, placering i søskendeflokken og etnicitet.
De skoler, som er gode til at løfte eleverne, når man tager hensyn til deres baggrund, har således en høj undervisningseffekt, mens de skoler, som ikke er lige så gode til det, har en lavere undervisningseffekt.
Der er naturligvis meget diskussion af opgørelsesmetoden, for er karakterer overhovedet retvisende? Der kan være mange legitime indvendinger imod, men i Danmark har vi på nuværende tidspunkt ikke ret mange andre muligheder for at sammenligne skolernes faglige niveau på tværs.
Vil du se hvordan dine børns skole klarer sig, kan du søge på hele CEPOS’ liste over skolernes undervisningseffekt lige her (find dit barns skole eller skolerne i din kommune ved at bruge søgefeltet).