Elever fortæller ærligt, hvad de ville ønske, deres lærer vidste

En amerikansk lærer ville gerne lære sine nye 9-årige elever bedre at kende, så hun bad dem om at lave en simpel skriveopgave.

Færdiggør sætningen: “Jeg ville ønske, at min lærer vidste ____”.

Elevernes svar er hjerteskærende, og gik hurtigt viralt. Nu udkommer lærerinden med en bog, som sætter fokus på, hvor meget det betyder at kende sine elevers historie, hvis de skal kunne lære noget og føle sig trygge i skolen.

For Kyle Schwartz, som underviser på en skole i Denver i USA, var elevernes ærlige svar en øjenåbner. Børnene fortalte om fattigdom, familieproblemer og udfordringer med at finde nogen at lege med.

Skærmbillede 2016-09-03 kl. 14.12.47

“Jeg ville ønske, at min lærer vidste, at jeg ikke har nogen blyanter derhjemme til at lave lektier med”, var der eksempelvis en elev, der skrev til Kyle Schwartz.

Skriveopgaven gav Kyle Schwartz et helt nyt indblik i hendes elevers liv og hverdag, og hun blev så inspireret af dens store betydning, at hun besluttede sig for at dele opgaven under hashtagget #iwishmyteacherknew. Det gik lynhurtigt viralt. Siden har andre lærere også prøvet øvelsen med deres elever og har fået nye indsigter i børnenes liv og tanker om skolen.

Heldigvis er det langt fra alle elever, der deler hårde familiehistorier. Nogen fortæller helt enkelt, hvordan de har det med skolen eller undervisningen.

Skærmbillede 2016-09-03 kl. 16.06.28

 

“Jeg ville ønske, at min lærer vidste, at jeg er nervøs for at fremlægge i engelsk” og “jeg ville ønske, at min lærer vidste, at jeg er bekymret for, om jeg har nok tid til at forberede skoleudstillingen” skrev to elever eksempelvis til deres lærer.

Et tredje barn manglede nogen at lege med og skrev “jeg ville ønske, at min lærer vidste, at jeg ikke har en ven at lege med”.

Skærmbillede 2016-09-03 kl. 16.03.55

 

Kyle Schwartz er netop udkommet med bogen “I Wish My Teacher Knew: How One Question Can Change Everything for Our Kids” (på dansk: “Jeg ville ønske, at min lærer vidste: Hvordan et spørgsmål kan ændre alt for vores børn”), hvor hun bl.a. beskriver, hvilken forskel det har gjort for hende som lærer, at hun kender sine elevers historie, og reflekterer over nogen af de fejl, hun tidligere har begået, fordi hun ikke havde nok indsigt i elevernes liv og tanker.

Som barn kan man ofte føle, at man er alene om at gemme på noget, men denne simple skriveøvelse er en god påmindelse om, at alle elever bærer på en historie. Som Kyle Scwhartz har udtalt til New York Times: “Børn lærer ikke noget, hvis ikke de føler sig trygge og værdsat”.

NyhedElever fortæller ærligt, hvad de ville ønske, deres lærer vidste
Sofie Münster
Sofie Münsterhttps://www.nordicparenting.dk
Stifter af NOPA. Forfatter til bestsellerne "Klog er noget, man øver sig på" fra 2016 og “Kærlighed er ikke nok” fra 2017. Fast forældrerådgiver på Go' Morgen Danmark på TV2. Sofie er selv mor til tre piger.

Mest læste lige nu