I samarbejde med

Sådan giver du børn de bedst mulige betingelser for at lege

Mennesker er biologisk programmerede til at lege og det betyder faktisk, at børn slet ikke kan lade være med det. Det er et helt naturligt instinkt, som ses allerede fra fødslen. Og det er der måske en god grund til. I hvert fald viser studier, at leg er en afgørende forudsætning for børns udvikling. Her ser vi derfor nærmere på, hvorfor det er så vigtigt for børn at lege, og du kan blive klogere på, hvordan legen er med til at forme dine børn som mennesker.

 

Legen er under pres

Det er ikke noget som leg, der kan udvikle børn, og forskning viser, at leg understøtter børnene både socialt og følelsesmæssigt, kognitivt, sprogligt, og så styrker det faktisk også børns selvreguleringsevne, hvilket har en afgørende betydning for deres personlige og sociale udvikling også senere i livet.

På trods af alle de positive sidevirkninger ved leg, er der alligevel en række danske forskere, som påpeger, at legen på forskellige måder er under pres. Det skyldes både, at børn har mindre tid i dag end tidligere, deres dage er mere fyldt op med planlagte aktiviteter og så kan der i følge nogen forskere være en tendens til, at børn i dag får mindre lov til de mere grænsesøgende, vilde og farlige lege.

Men netop tiden til at lege – væk fra voksne og gerne uden deres indblanding – har afgørende betydning for, hvem børnene udvikler sig til som mennesker.

Når man leger, bestemmer man selv

Når man leger, sætter børnene de voksnes verden og regler på standby. I legen bestemmer man selv, man tager initiativ, må selv finde på, må forhandle kompromisser med de andre, der er med i legen, og børnene lærer på den måde at være i verden på en ny måde. Man kan næsten sige, at legen er med til at udvide børnenes verden.

Og denne mekanik, hvor børnene lige pludselig selv skal tage initiativ, finde løsninger og forme udviklingen, har afgørende betydningen for deres menneskelige dannelse.

Det sker især, når børnene fra omkring 2-årsalderen begynder at lege det, man kalder for “fantasilege”. Det første tegn på, at børn begynder at lege denne type leg er, når de fortæller små, usammenhængende historier. I starten er der hverken en naturlig start, midte eller afslutning, men det kommer i takt med, at børnene bliver større. Lysten til at fortælle historier er en vigtig del af det at lege.

I takt med at børnene bliver ældre, bliver deres forestillingsevne stadigt stærkere, og de begynder at udvikle deres egne historier, karakterer, historier og plot. Gradvist vil børnene også udvikle deres egne lege, som de vender tilbage til igen og igen. Det er i denne fase, at børn begynder at lege rollelege – og det kan give børnene mod på endnu mere end tidligere, også i den virkelige verden.

 

Når man leger, tør man mere

Leg har det også med gøre børn mere modige. I legen bliver man en anden og er derfor mindre på spil, hvis tingene ikke går, som man håbede. Det kan jo være, at det var lidt for meget for den farlige tiger at klatre op i det høje træ, men så var det jo heldigvis kun tigeren, der ikke turde. På samme måde kan man afprøve nye sider af sig selv. Man kan optræde og se hvordan det er, når andre kigger på en, og man kan prøve, hvordan det er at være den skrappe mor i ”far, mor og børn”.

Denne form for mod giver børnene nye erfaringer og det lagrer sig over tid som nye kompetencer og evner, som bygger børnene op som mennesker.

Men hvordan giver man egentlig børn de bedst mulige betingelser for at lege? Nedenfor har vi samlet fem konkrete råd.

1. Skab tid til leg

Den første forudsætning for at børn kan komme til at lege er, at de har tid til det i hverdagen. Derfor kan det være en rigtig god ide, hvis det overhovedet er muligt, at planlægge børnenes dag på en måde, så der hver dag er et tidsrum, hvor der ikke er nogen planer.

 

2. Leg med dine børn hver dag…

Der er ikke noget som legen, der kan styrke relationen mellem forældre og barn. Her kan man hjælpe børnene til at lære en masse vigtige personlige og sociale kompetencer, og børnene kan få lov til at øve sig på at dele, tage tur og på at samarbejde i legen.

Tænk gerne over at give dine børn plads til at være med til at bestemme og styre, så det ikke kun bliver dig som den voksne, der styrer det hele.

 

3. …og lad også meget gerne dine børn lege selv hver dag

Selvom det selvfølgelig er dejligt for børn at lege med deres forældre, så er det faktisk også godt at få lov at lege selv.

Når børnene leger alene (altså uden voksendeltagelse eller -overvågning), får de for alvor lov til at mærke, hvordan det er at bestemme selv. De må selv finde, selv tage initiativ og selv få ting til at ske. Og de må selv løse de problemer, der opstår.

Erfaringer som disse giver børnene en følelse af at være kompetente og det giver dem erfaringer, som de kan overføre direkte til den virkelige verden.

 

4. Det må gerne være tilpas “farligt”

For forældre er der nærmest ikke noget, der kommer mere naturligt end omsorgen for deres børn, og derfor er det da også naturligt, at mange forældre gerne vil beskytte deres børn mod farer.

Men netop fordi legen i sin natur er grænsesøgende, er det vigtigt, at børnene får lov til at prøve ting af. Der er en grund til, at det er sjovest at være den, der bliver fanget i fangeleg og ikke at være den, der fanger. Når man bliver jagtet, er man på spil, hjertet banker og selvom man måske er træt, kan man ikke selv bestemme, hvornår man vil holde pause, for der er jo nogen efter en.

På samme måde er det for de fleste børn enormt spændende at klatre højt op i træerne, gynge så højt, så de kilder i maven og at prøve at balancere på forhindringsbanen på legepladsen. Børn vælger sjældent det sikreste og nemmeste, for det er bare ikke nær så sjovt, som det, der er lidt farligt og lidt svært.

Og så er det “sikre” heller ikke nær så givende for børnene. I de tilpas “farlige” legesituationer opstår der nemlig en helt særlig kombination af frygt og glæde, som er essentiel for børns udvikling. Det er den, der lærer børn at mærke, hvor deres egne grænser går, og de tester både deres frygt og deres fysiske formåen. De lærer at mærke, hvor langt de kan gå og stadig synes, at noget er sjovt, og de gør sig erfaringer med at mærke, hvornår det bliver for meget. Ingen hverken forælder, pædagog eller lærer vil nogensinde kunne foretage den vurdering på vegne af børnene – og derfor er det så afgørende, at børnene får den fornødne plads til selv at lære at mærke, hvor deres personlige grænser går.

For os som forældre betyder det, at det er en god ide at træde et skridt tilbage og ikke overvåge alt, hvad de gør, så længe at det, der potentielt kan gå galt, er noget, der kan gøres godt igen med lidt trøst fra mor eller far.

På samme måde er det en god ide at holde igen med særtninger som “pas nu på” og “skal jeg hjælpe dig?”, for det kan bremse børnene og holde deres leg tilbage.

 

5. Lad dit barn lege så længe som overhovedet muligt

En lang barndom er en god barndom. Derfor skal vi turde lade børn dyrke legen og deres frie fantasi så længe som overhovedet muligt, for det kommer aldrig igen.

Dyrk dine børns leg, tal positivt om den og kom gerne med opmuntrende bemærkninger til at blive ved med at lege – også selvom dine børn er store og går i skole.

Kilder: American Academy of Pediatrics, The Power of Play: A Pediatric Role in Enhancing Development in Young Children, Clinical Report 2018, Peter Gray: Free to Learn”, Basic Books 2013, Stuart Brown: “Leg – Hvordan leger former hjernen, stimulerer fantasien og beriger livet”, Dansk Psykologisk Forlag 2012, “Slip legen fri”, Asterisk nr. 86, Danmarks Pædagogiske Universitet, Aarhus Universitet, 2018.

InspirationSådan giver du børn de bedst mulige betingelser for at lege
Sofie Münster
Sofie Münsterhttp://www.nordicparenting.dk
Psykolog og stifter af NOPA. Forfatter til bestsellerne "Klog er noget, man øver sig på" fra 2016 og “Kærlighed er ikke nok” fra 2017. Fast på Go' Morgen Danmark på TV2. Sofie er selv mor til tre piger.

Mest læste lige nu