Det er nok de færreste af os, der tænker over det, men i det øjeblik vores børn har deres egen mobiltelefon eller tablet, kan de blive kontaktet af mennesker, de ikke kender.
Det sker oftest, når børn har oprettet profiler i app’s, spil eller på sociale medier, hvor de enten spiller med andre eller er i kontakt med andre. Og i skyndingen kan mange børn komme til at glemme nogle vigtige overvejelser og indstillinger, der giver dem en mere sikker færd på nettet.
Selvom der ikke findes nogen garantier for, at børnene ikke bliver kontaktet af fremmede, er der alligevel en række ting vi kan gøre for at mindske sandsynligheden markant. Her bringer vi derfor en konkret guide, som både handler om privatindstillinger, men også om gode råd til generel adfærd.
Husk altid, at børn har brug for voksnes hjælp, hvis de skal have så sikker en færd på internettet som muligt, og vær opmærksom på, at mange sociale medier (fx Facebook, Instagram og Snapchat) faktisk kræver, at børnene skal være 13 år for at være på.
1. Privatlivsindstillinger
Med privatlivsindstillinger kan du hjælpe dit barn til at være så privat som muligt. Det betyder blandt andet, at deres oplysninger ikke er tilgængelige for alle, at det, de lægger ud ikke kan ses af alle, og at de ikke umiddelbart kan kontaktes af mennesker, de ikke kender.
At de med andre ord selv bestemmer, hvem, der kan følge dem og se, hvad de laver.
De mest anvendte sociale medier som Facebook, Instagram, Musical.ly og Snapchat har gode muligheder for privatindstillinger. Facebook har endda en funktion, som hjælper en med at gå alle indstillingerne igennem. Som hovedregel er det godt at indstille børnenes profiler, så deres privatlivsindstillinger er så strikse som muligt.
På Facebook, Instagram og Musical.ly kan du ændre privatindstillinger løbende, og vi anbefaler, at du løbende tjekker dette punkt med dit barn, da der kan opstå ændringer, der har indflydelse på indstillingerne.
På Snapchat kan du også vælge, om alle kan følge dig, eller om du skal godkende på forhånd. Også her kan du lave om på din beslutning løbende, men Snapchat har ikke en specifik funktion.
Det er også vigtigt, at jeres børn har oplyst den rigtige alder, da de oprettede deres profil. Det er nemlig nemlig typisk sådan, at de sociale medier behandler børn anderledes end voksne, både i form af hvilket indhold, de kan se (fx ubehagelige billeder fra krig eller lign.) og hvilke oplysninger andre kan se om dem (fx hvilken skole de går på, deres telefonnummer, etc).
Yderligere muligheder på Facebook
Ud over at hjælpe med, hvor åben profilen er, kan I også tale om, at man på sine opslag har mulighed for at bestemme hvem, der må se dem. Det kræver, at børnene bevidst har lavet ”kredse” af sine venner. Måske det var en øvelse at gøre sammen med sine børn. Hvem er nær ven, hvem er bekendt, hvem er familie, etc.
Denne øvelse hjælper ofte børnene til højere bevidsthed og beslutninger omkring, hvad man deler med hvem. I kan læse meget mere om emnet her.
2. Hvem kommunikerer dit barn med?
På Facebook og Instagram kan man ikke umiddelbart kontakte folk, man ikke er ven med og som har private indstillinger. Der er dog nogle opmærksomhedspunkter, som du kan tale med dit barn om.
Kommunikation foregår ofte også i tråde og kommentarsporet. Når dit barn deltager i en tråd eller debat på sociale medier, kan andre også kommentere og de kan endda svare direkte på hinandens kommentarer. På denne måde kommer mange til at kommunikere – og måske endda få en relation. Har man mange samme venner, er der også stor chance for, at man på et tidspunkt føler, man kender hinanden godt.
Facebook har flere indbakker. Den almindelige beskedservice eller chatfunktion, hvor man kan skrive til hinanden. Mange børn og unge har Messenger. Når de åbner Facebook på webben eller app, er der desuden en ekstra indbakke, der hedder ”Beskedanmodninger” og ”Filtrerede beskeder”. Det er beskeder fra folk, man ikke er forbundet med, og man skal acceptere dem, for at modtageren kan se, at beskederne er modtaget. Børn og unge læser ofte disse beskeder, og de fleste godkender faktisk pr. automatik.
Voksne såvel som børn får alle muligheder beskeder derinde, men børn får ofte beskeder fra personer, der ligner unge menneske fra andre lande, og beskederne er indsmigrende og søde. Det er ikke altid børn forstår at afkode beskederne. Desværre er det også ofte her, børn og unge opsøges af pædofile eller krænkere. Så tal om, hvordan dit barn skal forholde sig, hvis der kommer en besked i en af indbakkerne på Instagram eller Facebook.
På Instagram er det nogle gange muligt at få beskeder via indbakken, selv om man har privat profil. Det kan enten ske direkte eller, hvis dit barn bliver tagget i et billede og dermed får besked.
Spiller dit barn spil, hvor han eller hun er i kontakt med andre, er det også vigtigt at have en grundig snak om, hvad man kommunikerer om, og hvad man skal gøre, hvis man er i tvivl eller bliver kontaktet af nogen, man ikke ved, hvem er.
3. Hvem er man ven med?
Selv private profiler kan få anmodninger fra folk, de ikke kender. Tal om, hvem man godkender som ven. Er det for eksempel mennesker, man ikke kender, men som man har mange venner tilfælles med? Er det kun venner, man kender, eller skal det være venner, du som forældre godkender?
Ikke alle er, som de ser ud til at være – og børn har brug for voksnes hjælp til a opstille nogle fornuftige retningslinjer. I kan evt. aftale, at I taler om det hver gang børnene er i tvivl.
4. Generel adfærd
En ting er privatindstillingerne, men børn og unge har også gavn af, at man taler med dem om deres generelle adfærd.
Liker de alt, deler de meget, bliver de ofte tagget i mange opslag, er det ikke så svært at finde ud af, hvor de er hvornår – og det gør det lettere at tage kontakt til dem.
Det kan også være en god idé at tale med dem om, hvilke holdninger, de bakker op på sociale medier. Eksempelvis om de liker ”Slå en rødhåret ned” etc.
Børn og unge, der er med i grupper deler også deres færden med de andre medlemmer af grupperne, så vær opmærksom på at tale om det også.
Vil du vide mere? Er dit barn på Musical.ly? Så er det vigtigt, at du som forælder er opmærksom på dette
Lykke Møller Kristensen er en af Danmarks førende eksperter i børn og sociale medier. Gennem de seneste år har hun interviewet flere hundrede børn for at afdække, hvordan de oplever livet online. På NOPA giver hun os de kommende måneder et enestående indblik i børnenes verden, og gør os som forældre klogere på, hvad de oplever, og hvordan vi bedst mulig kan støtte vores børn. Hun er desuden forfatter til bogen “Børn og sociale medier”, rådgiver skoler og lærere og bliver ofte brugt som ekspert på bl.a. TV2. Læs mere på https://boernogsocialemedier.dk/