Her er forskernes helt enkle tip til at styrke små børns sprog

En del børn er sprogligt bagefter allerede inden de starter i skole. Omkring 15 procent i så stor grad, at de halter op til 2 år efter de stærkeste elever, viser en nyere dansk undersøgelse. En helt ny gennemgang af forskningen i børns sprogudvikling fra to New Zealandske forskere viser dog også, at forældre heldigvis kan gøre en masse for at udvikle deres børns sprog – og særligt én bestemt måde at tale med børn på har stor effekt.

Samtaler med børn er vigtige, for hver gang forældre taler med deres børn, fremmer de børnenes kognitive og følelsesmæssige udvikling.

Men ikke alle samtaler er lige – både indhold og form har stor betydning viser en forskningsgennemgang, som netop er blevet offentliggjort i det nyeste nummer af Psychological Science.

 

Tal om ting, dit barn har oplevet

Hvis forældre taler med børn om ting, de har oplevet, styrkes ikke bare børnenes hukommelse, men især deres sproglige og følelsesmæssige udvikling.

Når børn forholder sig til noget, efter det er sket, bliver de nemlig i stand til at sætte ord på mere, end de ellers ville. De kan forholde sig til, hvordan noget føltes, så ud eller hvad der konkret skete.

Omvendt viser det sig, at børnene ikke kan have nær så detaljerede samtaler, mens noget sker.

Nøglen er, at tale med børnene på en måde, hvor de både skal huske, sætte ord på og forholde sig til en oplevelse. Som et eksempel nævner forskerne en samtale med et 3-årigt barn, som har været hos frisøren:

Mor: “Hvad var det første frisøren gjorde?”

Barn: “Bzzzzz.” (barnet holder hånden over hovedet og viser hvordan frisøren brugte en trimmer)

Mor: “Han brugte en trimmer, og jeg tror, at du godt kunne lide det. Og ved du hvordan, jeg ved det? Fordi du smilte.”

Barn: “Fordi det kildede.”

Mor: “Kildede det, var det sådan det føltes?” Føltes det som om det prikkede?”

Barn: “Nej”

Mor: “Og efter trimmeren, hvad gjorde han så?”

Barn: “Spray”

Mor: “Ja, hvorfor brugte han den?”

Barn: (stille)

Mor: “Han brugte sprayen til at gøre dit hår fint. Og jeg lagde mærke til, at du lukkede øjnene, og jeg tænkte, at du måske var lidt bange, men du flyttede dig slet ikke eller græd, og jeg tænkte, at du var meget modig.”

Moren stiller aktivt uddybende spørgsmål, som hjælper barnet til at tilføje mere information og hun anerkender barnets udlægninger af oplevelsen (hun gentager eksempelvis ikke sine spørgsmål, selvom barnet ikke svarer).

Pointen er ikke, hvor meget barnet siger (læg mærke til, hvor få ord drengen i eksemplet faktisk bruger).

Det, der gør forskellen, er, at moren hjælper barnet med strukturere oplevelsen og sætte ord på. Og lige netop dét udvikler børnenes sprog på en ekstremt effektiv måde. Deres ordforråd bliver større og mere avanceret, fordi børnene får ord på noget, de allerede har billeder på og følelser knyttet til.

 

Alle dele af børns sprog fremmes

Undersøgelser har vist, at forældres samtaler med børn om ting, der er sket både forbedrer børnenes ordforråd og udtale, selv når forskerne tager højde for, hvor meget der bliver talt i hjemmet og børnenes oprindelige ordforråd. Og børnene får også lettere ved at lære at læse, når de bliver større.

Forskning viser endda, at samtalerne styrker børnenes følelsesmæssige og sociale udvikling, fordi de hjælper dem til at forstå det, de oplever, hvilket er afgørende, hvis børn skal kunne forholde sig til sig selv og andre.

Husk også, at et godt trick til at få børn i tale er at bruge humor. Spørg ind på en måde, som dit barn vil synes er sjov. Frem for at spørge “hvad har du lavet i dag?” kan du eksempelvis spørge “gjorde du noget frækt i dag?” eller “det var godt nok sjovt, da vi… lagde du mærke til at…”.

Andre gange kan det virke rigtig godt blot at beskrive det I ser, så barnet hører ord for det, I oplever, og dermed over tid kan tage det sprog til sig som sit eget.

Du kan også gå helt ned i børnehøjde og eksempelvis spørge “var der nogen, der pruttede i dag?” eller noget andet som du ved, at dit barn vil synes er lidt frækt, for det kan de fleste børn godt lide at tale om.

InspirationSprogHer er forskernes helt enkle tip til at styrke små børns sprog
Sofie Münster
Sofie Münsterhttp://www.nordicparenting.dk
Psykolog og stifter af NOPA. Forfatter til bestsellerne "Klog er noget, man øver sig på" fra 2016 og “Kærlighed er ikke nok” fra 2017. Fast på Go' Morgen Danmark på TV2. Sofie er selv mor til tre piger.

Mest læste lige nu