Hvordan bliver vi forældre stærke autoriteter, som sætter grænser, der bliver respekteret samtidig med, at vi opbygger stærke og trygge relationer til vores børn? Det spørgsmål har de fleste forældre sandsynligvis stillet sig selv mere end en enkelt gang. Forskere har undersøgt netop dette, og her får du deres svar.
Temaet “autoritet” er noget, som har optaget forskere igennem mere end 40 år. I studie efter studie har man undersøgt forskellige “forældrestile” og tilgange for at se, hvordan det påvirker børnene. Og det viser sig, at særligt tre ting gør forældre til trygge og stærke autoriteter:
1. De er “varme” – de støtter deres børn og skaber en helt grundlæggende tryghed.
2. De stiller krav – de har høje forventninger og tør stå fast på deres grænser.
3. De har respekt for børnene – de bakker deres børn op i at udvikle deres egne meninger og giver dem frihed til at træffe deres egne beslutninger.
Forældre bliver altså stærke autoriteter, når de kombinerer varme, krav og respekt:
De er ikke eftergivende, men tør derimod at stille høje krav til deres børn samtidig med, at de respekterer børnenes synspunkter.
De sætter børnene i centrum og lytter til deres oplevelse, men de gør det også klart, når noget ikke er godt nok og de forventer en anden adfærd af dem.
Børnene oplever, at de har deres forældres støtte til at træffe deres egne valg, men mærker også, at de har forældre, som forventer, at de gør deres bedste – også selvom det er svært eller hårdt. Og det viser sig at være til stor gavn for dem.
Trygge forældreautoriteter giver gladere børn
En af de førende forskere i forældreskab er Laurence Steinberg, der er professor i psykologi ved Temple University. Han har dokumenteret, at børn, der har forældre, som kombinerer varme, krav og respekt, klarer sig markant bedre end deres kammerater.
I et af hans studier bad han eksempelvis 10.000 børn om at udfylde et spørgeskema om deres forældres adfærd. Og på tværs af børnenes køn, alder og sociale baggrund, var børn af trygge forældreautoriteter gladere, sundere og mere socialt kompetente. Og så klarede de sig markant bedre i skolen end andre børn.
Årsagen til, at børnene klarer sig bedre er ifølge Steinberg forældrenes kombination af støtte og forventninger. Den gør nemlig børnene mere modtagelige over for deres forældres indflydelse. De får ganske enkelte mere lyst til at gøre det deres forældre siger – samtidig med, at de klart mærker, at der er nogle tydelige krav at leve op til.
Steinbergs forskning viser desuden, at børn, der får lov til at udvikle deres egne meninger, bliver mere selvstændige og er mere ansvarlige end deres kammerater.
Hvordan ved man, om man er en tryg autoritet?
Som forælder kan det være svært at vide, om man i praksis er en tryg autoritet. Umiddelbart vil vores første indskydelse nok være at fokusere på, hvilke grænser vi sætter. Men et af de større gennembrud i forældreforskningen er, at man har opdaget, at det faktisk er mindre vigtigt, hvilke regler vi opstiller. Det, der betyder mest, er derimod, hvordan børnene opfatter det, vi siger og de grænser, vi sætter.
Oplever de, at vi lytter til deres synspunkter – eller føler de, at det er bedst at være enig med mor og far? Og oplever de, at vi er eftergivende og at de slipper af sted med ting, de egentlig godt ved, de ikke må, så stiller vi faktisk ikke rigtigt krav – selvom vi måske selv føler, at vi har strenge regler til både skærmbrug eller lektielæsning.
Hvordan opfatter dine børn dig som autoritet? Forskerne har udviklet en tjekliste til forældre, som du kan se her: Opfatter dit barn dig som en tryg autoritet? Tag forskernes tjekliste her.
Kilder: Laurence Steinberg, Nina S. Mounts Susie D. Lamborn og Sanford M. Dornbusch, “Authoritative Parenting and Adolescent Adjustment Across Varied Ecological Niches”, Journal of Research on Adolescence, Laurence Steinberg, “Presidential Address: We Know Some Things: Parent-Adolescent Relationships in Retrospect and Prospect”, Journal of Research on Adolescence og Angela Duckworth, “Grit – The Power of Passion and Perseverance”.