Topforsker i vedholdenhed: I disse situationer er det helt ok, at børn giver op

Alle børn drømmer om noget. Om at blive superhelt eller opfinder. Eller om at blive popstjerne eller komme på landsholdet.

Og som forældre drømmer vi om, at vores børn vokser op med muligheden for at virkeliggøre deres drømme. Men hvor kommer børns mod og vilje til at forfølge noget fra? Og hvad kan vi gøre som forældre?

Det har den amerikanske forsker Angela Duckworth brugt en hel karriere på at undersøge og hun har i en ny bog nogle meget overraskende råd klar til os forældre.

 

Én bestemt evne gør forskellen

Duckworth, der er professor i psykologi ved University of Pennsylvania, har sammen med en række kollegaer dokumenteret, hvad det er for en evne, der gør børn i stand til at forfølge deres drømme.

Det viser sig, at særligt et personlighedstræk betyder mere end noget andet. På engelsk kalder hun denne evne for “grit” (som også er et gammelt ord for det støv og grus, der bliver tilbage, når man knuser en klippe).

Vi har ikke noget ord for det på dansk, men grit er en kombination af engagement og vedholdenhed.

Gritty børn brænder med andre ord for noget, og så giver de ikke op, når de møder udfordringer eller tilbageslag. Når først noget har fanget deres interesse, bliver de ved med at arbejde og forbedre sig, hvilket gør dem i stand til at skabe gode resultater for sig selv.

Duckworth har bl.a. dokumenteret, at denne evne betyder dobbelt så meget for børns resultater i skolen som deres intelligens eller talent. Det er også den evne, som bedst forudsiger, om børn gennemfører deres uddannelse.

 

Alle børn kan lære det

Grit er ikke kun noget medfødt, men er derimod i høj grad noget, som børn kan tilegne sig i løbet af deres opvækst. Men hvordan? Ikke i skolen, viser det sig noget overraskende, men derimod i gennem børnenes fritidsinteresser.

Alt lige fra fodbold over ballet til tegning kan – gjort rigtigt – give børn evnen til at forfølge deres drømme. Årsagen er, at fritidsinteresser som et af de få områder af børns liv kombinerer arbejde med interesse: Det er noget børnene selv vælger, men de er der for at øve sig på noget og blive bedre.

Det har man eksempelvis dokumenteret i et forskningsforsøg, hvor man udstyrede børn med en slags bippere, så de i løbet af dagen kunne registrere, hvad de lavede og hvordan de havde det med det.

Når børn er i skole rapporterer de, at de er udfordrede, men ikke specielt motiverede. Modsat fortæller de, at det er rigtig sjovt at være sammen med vennerne, men ikke særligt udfordrende.

Men hvad med fritidsinteresser? Ja, de kan faktisk være begge dele.

Som Duckworth udtrykker det: “Skole er hårdt, men for mange børn er det ikke i sig selv spændende. At skrive sms’er til vennerne er sjovt, men det er ikke svært. Men ballet? Ballet kan være begge dele.”

Det er altså her vi finder forklaringen på, hvorfor fritidsinteresser er nøglen til at lære børn at forfølge deres drømme: De får lov til at beskæftige sig med noget, som motiverer dem og som de selv har valgt – men det er ikke leg.

Uanset om børnene går til sport, musik eller spejder, så er de der for at lære noget og for at blive bedre. De lærer at øve sig, gøre sig umage, fejle og arbejde hårdt for noget, som betyder noget for dem. De lærer at være gritty.

Utallige studier har vist, at børn der er aktive i deres fritid får bedre karakterer, har et højere selvværd og generelt bare klarer sig bedre.

Samtidig viser forskningen, at det meget sjældent bliver for meget for børnene. Når de bruger tid på noget, der interesserer dem, er de villige til at arbejde hårdere og de bliver ikke pressede på samme måde som de kan blive det i skolen.

Så hvordan lærer man i praksis børn grit i deres fritid? Nedenfor får du Angela Duckworths bedste råd.

 

1. Lad børnene prøve en masse forskellige interesser

Det tager tid at finde ud af, hvad man brænder for. Derfor er det helt naturligt, at mange børn har brug for at prøve en masse forskellige ting af, før de lægger sig fast på noget.

Har du et barn, som skifter interesse, som politikere skifter holdninger, skal du altså ikke fortvivle.

Ifølge Angela Duckworth er det en god tommelfingerregel, at mindre skolebørn skal kunne holde fast i noget i mere end et par uger. Når børnene er mellem ti og 13 år skal de kunne holde fast i et år eller det, der svarer til en sæson.

Men når børnene bliver store (14 år og ældre), er det er vigtigt, at de får lov til at gøre sig erfaringer med at holde fast i en interesse i mere end to år. De har nemlig brug for at lære, hvad det vil sige at vende tilbage til noget og at mærke, hvordan træning gør en bedre skridt for skridt (læs mere om dette i punkt 3).

 

2. Man må gerne give op – men aldrig på en dårlig dag

Som forælder kan det være svært at vurdere, hvornår det er passende at kræve, at børnene bliver ved med deres fritidsinteresse og hvornår man omvendt skal bakke dem op i en beslutning om at stoppe.

Men hjemme hos Angela Duckworth har de fundet en god løsning. De lever efter mottoet: Man må gerne give op, men aldrig på en dårlig dag.

Man må altså ikke kaste håndklædet i ringen fordi det regner, fordi man har fået en opsang af træneren eller fordi man har tabt en kamp.

 

3. En ny familieregel: Alle skal gøre noget svært

I Angela Duckworths familie lever alle – både børn og voksne – efter den såkaldte “hard thing rule”: Alle familiemedlemmer skal vælge en svær ting, som de øver sig på hver eneste uge, gerne flere gange om ugen. Det er ikke vigtigt, hvad det er, så længe det er noget, man selv har valgt.

Børn over 14 år og de voksne skal forpligte sig på en interesse, enten noget nyt eller noget man har prøvet før, som man vil øve sig på i mindst to år.

Det lyder måske hårdt, men hvis drømme skal blive til virkelighed, er det ikke nok kun at drømme – man også nødt til at lære, hvad det vil sige at blive ved og holde fast.

 

Alle de forsøg og forskningsresultater, som er nævnt i artiklen, er beskrevet i Angela Duckworths nye bog “Grit – The Power of Passion and Perserverance”.

InspirationSkolebørnTopforsker i vedholdenhed: I disse situationer er det helt ok, at børn...
Sofie Münster
Sofie Münsterhttp://www.nordicparenting.dk
Psykolog og stifter af NOPA. Forfatter til bestsellerne "Klog er noget, man øver sig på" fra 2016 og “Kærlighed er ikke nok” fra 2017. Fast på Go' Morgen Danmark på TV2. Sofie er selv mor til tre piger.

Mest læste lige nu