Nyt studie viser, hvordan skærmtid påvirker børns sprogudvikling

Telefoner og iPads er på godt og ondt blevet en integreret del af moderne børns hverdag, og mange forældre spørger derfor naturligt sig selv, hvor meget tid deres børn egentlig bør bruge på skærmen. Der findes ikke officielle anbefalinger, men et nyt studie viser, at børns skærmtid faktisk kan påvirke børns sprogudvikling negativt – og denne viden kan derfor være god at have med i sine overvejelser, når man derhjemme beslutter, hvornår det er tid til at lægge iPad’en på hylden.

Studiet er det første af sin slags og er udført af bl.a. børnelæge og forsker Cathrine Birken. Hun har fra 2011 til 2015 fulgt 900 børn og deres forældre, og hun har løbende indhentet viden om børnenes skærmbrug, ligesom hun fulgt børnenes sproglige udvikling nøje. Og selvom studiet endnu ikke kan drage definitive konklusioner, så viser det, at der er en sammenhæng i mellem børns skærmbrug og deres sprogudvikling. Helt konkret havde børnene simpelthen en ringere udtale, kunne færre ord og var dårligere til at sætte ord sammen til sætninger, hvis de brugte meget tid foran skærmen.

Da børnene var omkring 18 måneder gamle brugte de i gennemsnit 28 minutter foran skærmen per dag. Og for hver 30 minutter barnet brugte yderligere på iPad’en eller telefonen, blev hans eller hendes risiko for forsinket sprogudvikling øget med 49 procent.

Studiet har fulgt børnene frem til 2 årsalderen – og hvis det står til troende, kan det måske være en god ide at begrænse skærmtiden til 30 minutter per dag for de mindste.

Andre studier har desuden tidligere vist, at børn sover dårligere, når de ser på skærme inden sengetid, ligesom forskere gennem nogle år har vidst, at børns risiko for overvægt øges, hvis de bruger for meget tid foran skærmen.

Der findes – som tidligere skrevet – ikke officielle danske anbefalinger til børns skærmbrug, men for første gang nogensinde præsenterede den anerkendte amerikanske organisation af børnelæger, American Academy of Pediatrics, nogle retningslinjer til forældre sidste år efter at have gennemgået de seneste 10 års forskning. Dem skrev vi selvfølgelig om her på NOPA, og hvis du vil vide mere om dem, kan du læse meget mere her: Se dine børns ideelle skærmtid afhængig af, hvor gamle de er.

InspirationSkærme og SoMeNyt studie viser, hvordan skærmtid påvirker børns sprogudvikling
Sofie Münster
Sofie Münsterhttp://www.nordicparenting.dk
Psykolog og stifter af NOPA. Forfatter til bestsellerne "Klog er noget, man øver sig på" fra 2016 og “Kærlighed er ikke nok” fra 2017. Fast på Go' Morgen Danmark på TV2. Sofie er selv mor til tre piger.

Mest læste lige nu