Danske børn har aldrig klaret sig bedre i PISA, end de gør nu. I både naturfag, matematik og læsning er danske børn nemlig for første gang bedre end gennemsnittet i OECD. I matematik er vores børn faktisk nr. 7 blandt de 35 OECD-lande. Det viser de netop offentliggjorte tal.
Danske børns faglige evner har ellers været et af de mest omdiskuterede emner de seneste mange år. Kan vi konkurrere med kineserne? Og er vi gode nok til at få alle børn med? Og noget tyder på, at børnene er blevet dygtigere.
PISA måler hvordan danske 15-årige elever klarer sig fagligt sammenlignet med elever i resten af verden.
10.000 danske børn deltager. På verdensplan deltager omkring en halv million børn fra 60 lande. Testen gennemføres hvert tredje år, og tester børnenes faglige evner inden for læsning, matematik og naturfag.
Siden 2012 er danske elevers resultater i matematik, naturfag og læsning steget. Især i matematik klarer de danske børn sig godt og er nu på niveau med de finske elever, som er kendt for at være blandt de dygtigste i verden.
Ud af de 35 OECD-lande ligger Danmark nummer 7 i matematik, 15 i naturfag og 15 i læsning. I 2012, hvor PISA senest blev gennemført, var de danske elever henholdsvis nummer 15 i matematik, 19 i naturfag og 18 i læsning.
PISA er selvfølgelig kun én måde at måle børnenes faglige egenskaber på. I sidste uge viste en anden international undersøgelse, den såkaldte TIMMS-undersøgelse 2015, dog også, at danske 4.-klasses børn præsterer markant bedre end gennemsnittet i matematik og naturfag.
TEST DIG SELV: Kan du selv klare de opgaver som 15-årige danske børns skal løse? Prøv 7 af de opgaver, som vi forventer danske børn skal kunne her.
Vil du vide mere? Læs mere om de danske PISA-resultater her