De fleste forældre har hørt den sætning så mange gange, at det er umuligt at holde styr på antallet. Nogle gange giver den os lidt dårlig samvittighed, og vi foreslår måske børnene en masse ting, de kan lave, for at komme kedsomheden til livs.
Men faktisk er kedsomhed noget af det bedste, vi kan gøre for vores børns mentale sundhed, kreativitet og selvstændighed. Her er noget af forklaringen på, hvorfor det er rigtigt, når man siger, at det er godt for børn (og voksne) at kede sig.
Kedsomhed er et sundhedstegn
Kedsomhed er af nogen blevet defineret som lysten til at engagere sig i noget spændende uden at kunne gøre det. Man vil gerne have, at der skal ske noget, men der sker bare ingenting.
Vi keder os, når vi oplever manglende aktivitet og få påvirkninger fra omgivelserne. Det er som om, at der ikke er noget, der appellerer til os – og det få os til at føle en form for rastløshed eller tomgang.
Ofte associeres kedsomhed med noget negativt (fx at børn keder sig i skolen) – og det kan det også være. Hvis det tager overhånd, risikerer børn at opleve meningsløshed i hverdagen, og de får ikke mulighed for at beskæftige sig med aktiviteter, som er givende og motiverende.
Men kedsomhed nu og da er faktisk noget af det bedste, vi kan gøre for børn.
Det lærer dem, hvordan man sætter sig selv på pause – de lærer at finde ro og lade tankerne flyve. Og det gavner dem på flere områder:
1. Børnene trives bedre og bliver mentalt sundere
Studier har vist, at det ikke er sundt for os mennesker, konstant at være udsat for stimuli. Eksempelvis er for meget tid med skærme eller for meget tid online, associeret med øget risiko for at udvikle depression og angst, ligesom det også ser ud til at have negativ indflydelse på børnenes indlæring i skolen.
Omvendt viser forskning, at effekten af at være fuldstændigt til stede og ikke lave noget, minder om de effekter man ser, når mennesker dyrker mindfullness: Man får forbedret sin søvn, bliver mere følelsesmæssigt stabil, får et bedre velbefindende og bliver bedre til at håndtere stress og modgang.
2. Børnene bliver mere kreative
Hjerneforskning har dokumenteret, at “tomgang” styrker vores kreativitet. Når vi ikke laver noget, bliver det ganske enkelt nemmere for os at tage “flere ting ind”, og vi giver vores hjerner ro til at få nye ideer og tanker.
Studier har desuden vist, at de områder af hjernen, som aktiveres, når vi dagdrømmer, er de samme områder, som er aktive, når vi bruger vores fantasi eller kreativitet. Når vi tillader os selv at falde hen, øger vi med andre ord sandsynligheden for, at vi finder nye løsninger og svar.
3. Børnene bliver mere selvstændige
Når børn keder sig “hænger de på” deres egen evne til at finde på noget at lave. Og det udvikler deres selvstændighed. De er nødt til selv at tænke, få ideer, finde legetøj frem og reflektere over, hvad de egentlig har lyst til.
Denne oplevelse af, at ingen gør det for dem, giver børnene en grundlæggende følelse af, at de selv kan klare ting og tage ansvar, og det har en stor værdi for dem både i situationen, men også videre i livet.
Det er altså på mange måder godt for børn at kede sig, men hvad gør vi forældre, hvis de ikke vil?
Hvordan får man børn til at kede sig?
Børns kedsomhed kan måske nogle gange give os lidt dårlig samvittighed. Burde vi spille et spil med børnene eller bygge et legotårn sammen?
Børn har selvfølgelig stor gavn af at lave aktiviteter sammen med deres forældre. Men de har også stor gavn af at være alene og ikke blive underholdt af noget eller nogen.
For os som forældre er det derfor vigtigt at insistere på at skabe lommer i hverdagen, hvor der ikke er aktiviteter, og hvor børnene ikke bliver bombarderet med stimuli.
Nogen gange er der nødt til at ske ingenting, for det er nøglen til, at børnene selv får lejlighed til at finde på og opdage deres egne interesser.
I begyndelsen er børnene måske sure eller brokker sig, men vær tålmodig, og vent og se, hvad der sker. På et tidspunkt finder børnene på noget – og glæden ved det vil være langt større end en ekstra halv time på iPad’en.