I samarbejde med

Her er de skærmregler, der passer til børn, når de er 3, 5, 7 og 10 år

Der er nok ikke noget emne, der er mere omdiskuteret i moderne familier end skærme og børn. For hvor meget tid er det egentlig fornuftigt at bruge på en skærm og hvornår bliver det for meget? Hvordan sikrer man sig, at børnene ikke bliver slaver af deres skærm? Og hvordan får man dem væk fra skærmen igen, når tiden er inde til det?

Alt det ser vi nærmere på i denne artikel, hvor du kan finde forslag til nogle pragmatiske og forhåbentlig nogenlunde realistiske skærmregler, som passer til børn i forskellige aldre.

 

Top tre tips til alle forældre

Inden du kan finde aldersspecifik inspiration til skærmregler, er der nogle tips, som det altid er godt at have med sig, uanset hvor gamle ens børn er:

 

1. Se det som familiens skærmregler – og ikke kun børnenes

Nogle af de ting, som børnene har brug for at lære i forhold til at udvikle et sundt forhold til skærme og teknologi, er faktisk det samme, som vi voksne har brug for.

Derfor er det en god ide at tænke skærmreglerne som familiens regler og ikke kun børnenes. Er der eksempelvis tidspunkter, hvor I har besluttet at have skærmfri tid – ved måltider, under sengelægning, når det er lege/hygge-tid osv – så er det ikke kun børnene, som skal lægge deres skærm væk, men selvfølgelig også de voksne.

Når de voksne går foran med den adfærd, som man gerne vil se i børnene, så sender det typisk et langt stærkere signal, end de ord vi bruger.

 

2. Gå efter at skabe en balance

Uanset hvordan man vender og drejer det, så er den nye teknologi kommet for at blive, og den har da også bragt masser af positive ting med sig. Børnenes verden er blevet markant større, de har adgang til enorme mængder af information, kan kommunikere med venner over hele verden og mange børn nyder at spille og være kreative med deres iPads og telefoner.

På samme tid er der naturligvis også en masse forældre, som bekymrer sig om, hvorvidt det kan blive for meget. Og selvfølgelig kan det det.

Men hvis de regler man indfører, skal være holdbare også på den lange bane, er det vigtigt, at de sigter efter at skabe en balance. Det dur eksempelvis ikke – i kampens hede – at straffe børnene ved at slette dem fra alle sociale medier, hvis de har været vant til at måtte være på, for det er sjældent en løsning, som holder i lang tid. På et eller andet tidspunkt forbarmer de fleste forældre sig og lader børnene være på igen, og så er man lige vidt.

Reglerne er med andre ord bedst, når de går efter at skabe en god og realistisk balance, som over tid kan opbygge nogle sunde digitale vaner hos børnene. Det er selvfølgelig forskelligt fra familie til familie, hvor den balance går, men du ved, du har fundet den, når du kan mærke i hverdagen, at du synes, at skærmene har fundet et naturligt leje for både voksne og børn.

 

3. Regn med at forholde dig til skærmreglerne igen og igen

Skærmregler er ikke noget man nogensinde bliver færdig med som forældre. Børnenes interesser, de apps de bruger og den måde de bruger dem på, forandrer sig hele tiden. Derfor er det vigtigt at være i løbende dialog med sine børn, så man ved, hvad de laver på skærmene, hvordan de har det med det, og hvad de har brug for voksnes hjælp til.

Hold også løbende øje med, om dine børn er ved at udvikle et usundt forhold til teknologien: Begynder de lige pludselig at være på hele tiden og have svært ved at lægge skærmen væk? Begynder de at blive passive og have svært ved at finde på, hvad de skal lave, hvis ikke det involverer en skærm? Eller er der store skænderier eller sammenstød, når det er tid til at lægge skærmen væk? Så kan der være god grund til at genbesøge de hidtidige regler.

 

3-5 årige børn

Børn i denne alder bruger typisk en iPad eller mors eller fars telefon til at spille, se film eller optage/fotografere. De er typisk relativt teknisk dygtig, men kan fortsat ikke selv søge på internettet, da de endnu ikke kan læse/skrive.

For børn i denne alder er det vigtigt at få udviklet et sundt forhold til, hvor meget man må være på en skærm, hvornår man må være på en skærm og hvordan man skal reagere, når den skal lægges væk.

 

1. Det kan være svært med fast skærmtid, men sørg for at have fast skærmFRI tid

I en ny rundspørge fra Wilke, som NOPA har fået lavet i samarbejde med teleselskabet Call me, svarer tre ud af fire forældre, at de ikke har faste regler for deres børns skærmtid. Det skyldes måske, at mange forældre oplever, at det i praksis er ret svært at overholde faste tidsgrænser.

Et godt alternativ kan derfor være at indføre fast skærmFRI tid frem for fast skærmtid. Faste zoner i hverdagen, hvor ingen i familien er på skærme. Det kan fx være under måltider, når man kommer ind af døren efter arbejde, ved aflevering og afhentning i institution, når man har legetid sammen og under puttetid (gerne en time inden sengetid, da forskning viser, at lyset fra skærme kan gøre det vanskeligere at falde i søvn).

Hvis du samtidig gerne vil have en tommelfingerregel for, hvor meget skærmtid, der er passende, har den meget anerkendte organisation af børnelæger, American Academy of Pediatrics, anbefalet, at børn mellem 2-5 år har et begrænset forbrug på max 1 time om dagen (der findes ingen officielle danske anbefalinger).

 

2. Skab så faste rammer for skærmbrug som muligt

Børn i 3-5 års alderen kan ikke selv vurdere, hvornår det er tid til at lægge skærmen væk. Det har de brug for voksnes hjælp, og den nemmeste måde er ved at skabe nogle faste rammer for, hvornår man er på og hvordan man lægger den væk igen. Det kan eksempelvis være, at man må have den, når man kommer hjem fra børnehave og at man ved, at den skal lægges væk, når mor eller far siger det (undgå derfor at diskutere det – sig evt. til 5 min før og sørg for at være konsekvent når tiden er gået).

Generelt gælder det, at jo færre gråzoner børnene oplever, des færre konflikter vil der være. Sørg derfor for at blive enige som forældre om, hvilke regler I gerne vil have gælder i alle de situationer, hvor det kan blive relevant (fx regler for skærmbrug, når man har legekammerater hjemme, regler for skærmbrug, når man er på restaurant eller spiser hos andre, regler for skærmbrug, når man kører bil osv.).

Det vigtigste er ikke, hvilke konkrete regler I vælger, men derimod at børnene oplever, at de har noget fast at rette sig efter.

Oplever du, at det kan svært at få dit barn til at lægge skærmen væk igen, kan du finde gode råd i denne artikel: “Sådan får du dine børn væk fra skærmen, når du siger det”

 

3. Vær sammen om det

Vær meget gerne sammen med dit barn under skærmtiden og brug den til at øve de sociale færdigheder, som børnene i forvejen øver sig på: At vente på tur, dele, hjælpe osv. Det kan man fx gøre, når man spiller.

 

4. Brug kun alderssvarende apps

Lad kun dit barn bruge alderssvarende apps og sørg for, at det er dig, der vælger, hvilke apps dit barn bruger. Tjek altid hvilken alder apps’ene er godkendt til, så du er sikker på at de er passende.

Eksempelvis er YouTube ikke for små børn, mens DR’s Ramasjang netop er målrettet denne aldersgruppe.

 

6-8 årige børn

Børn i denne alder begynder virkelig at have styr på det tekniske, og mange bruger skærme hver eneste dag. De begynder også at kunne læse og skrive selv, hvilket åbner op for nogle helt nye muligheder og risici, når de er online. Det er ikke noget, de kan klare på egen hånd, så selvom børnene er store, har de fortsat stor brug for voksnes hjælp.

 

1. Det kan være svært med fast skærmtid, men sørg for at have fast skærmFRI tid

I en ny rundspørge fra Wilke, som NOPA har fået lavet i samarbejde med teleselskabet Call me, svarer tre ud af fire forældre, at de ikke har faste regler for deres børns skærmtid. Det skyldes måske, at mange forældre oplever, at det i praksis er ret svært at overholde faste tidsgrænser (er lektietid eksempelvis skærmtid?).

Et godt alternativ kan derfor være at indføre fast skærmFRI tid frem for fast skærmtid. Faste zoner i hverdagen, hvor ingen i familien er på skærme. Det kan fx være under måltider, når man kommer ind af døren efter arbejde, ved aflevering og afhentning i institution, når man har legetid sammen og under puttetid (gerne en time inden sengetid, da forskning viser, at lyset fra skærme kan gøre det vanskeligere at falde i søvn).

Det er vigtigt, at man som forælder til børn i denne alder er opmærksom på, at børnene ikke er for meget på skærme. Der findes ingen officielle danske anbefalinger, men en god tommelfingerregel er, at børnene hver dag skal supplere deres skærmtid med lige så meget tid til aktiviteter uden skærme, hvor de fx er udendørs, leger eller lignende.

 

2. Hav en løbende dialog

Det er en rigtig god ide løbende at tale med børnene om, hvad de laver på deres skærme og hvad de oplever. Allerede nu kan du nemlig vænne dine børn til at komme til dig, hvis de oplever noget grænseoverskridende, underligt eller ubehageligt, og det skal nok vise sig at være en god investering, når børnene bliver ældre.

Helt enkelt handler det om at spørge ind til, hvad de laver, om de gør det sammen med andre, hvilke apps de bruger osv. Præcis ligesom vi er vant til at spørge til børnenes dag, aktiviteter, venskaber osv. Få også meget gerne dine børn til at vise dig, hvad de laver på skærmen, så I kan få skabt en god og åben dialog.

 

3. Tal allerede nu med dit barn om privatliv og sikkerhed

Sørg for at være opmærksom på privatlivsindstillingerne i de apps dit barn bruger. Det kan fx være indstillinger, som sikrer, at de ikke kan kontaktes af fremmede. Fortæl dem også meget gerne, at de ikke må dele følsomme eller personlige oplysninger – og derfor fx heller ikke må deltage i konkurrencer.

Mange børn vil gerne fra en tidlig alder bruge apps som Musical.ly (nu Tik Tok), selvom det faktisk er et socialt medie, der har en aldersgrænse på 13 år. Dermed bliver det allerede nu relevant at tale med børnene om, hvilke billeder man må lægge op, hvem man må være venner med og have som følgere, hvad med skriver om andres videoer osv. (du kan læse meget mere om dette her: Er dit barn på Musical.ly? Så er det vigtigt, at du er opmærksom på dette).

Dette kan måske virke uoverskueligt, men det er ikke desto mindre vigtigt og noget, som mange børn har brug for hjælp til.

 

4. Tænk over dit barns brug af YouTube

Rigtig mange danske børn bruger YouTube også selvom app’en faktisk kun er for børn over 13 år. Det betyder, at der ligger massevis af indhold, som slet ikke er egnet til børn. Det har børnene dog ikke selv nogen forudsætninger for at vide, og derfor kan de risikere at se ting, som de ikke burde have set.

Lader du dit barn bruge YouTube, er det derfor en god ide at sidde sammen med dem, når de ser videoer, så du ved – og kan styre – hvad de får lov til at se.

 

5. Vær opmærksom på selfies

Mange mindre børn tager billeder af sig selv, hvor de poserer. Det kan sagtens starte som en uskyldig leg, men hold øje med om det på et tidspunkt ændrer sig, så børnene begynder at “tage det ind” på en anden måde. Går de fx pludselig op i de andres bedømmelser eller tager det overhånd, så de skal lægge billeder op hele tiden? Så er det nok tid til at tage en snak med børnene, om at de skal tage billeder af andre ting end dem selv, fx af ting, de laver og oplever.

 

9-11 årige børn

Da børnene var mindre brugte de fleste børn “familiens iPad”, men nu begynder rigtig mange børn at have deres egen enten iPad eller telefon. Deres skærme bliver dermed personlige og det åbner op for nogle helt nye udfordringer.

 

1. Overvej nøje, hvilke sociale medier du lader dit barn bruge

Aldersgrænserne på sociale medier er generelt 13 år. Alligevel får mange børn lov til at være på tidligere, måske fordi deres venner også er på. Det kan dog være en god ide at overveje, om børnene er klar til at være på sociale medier i denne alder. Det er forvejen svært at forholde sig til, når man er 13 år, og det bliver endnu sværere, hvis man er yngre og mere umoden i sin udvikling.

Et godt råd kan derfor være at være fodslæbende i forhold til at give sine børn lov til at være på. Det er klart, at ingen børn har lyst til at være de eneste, der ikke er på, men man kan spørge, om de behøver at være blandt de første?

Vil du vide mere om, hvordan du kan hjælpe dine børn på sociale medier, kan du i øvrigt se vores guides til Instagram, Musical.ly (som nu hedder Tik Tok) og Snapchat.

 

2. Tal med dit barn om god online adfærd

Børn i denne alder har ofte personlige skærme, dvs. deres egen telefon eller iPad, og det åbner op for, at de kan kommunikere med andre uden, at de voksne ved det eller kan følge det.

Det stiller nogle ret store krav til børnene og derfor også til os som forældre. Børn har brug for, at vi snakker med dem om, hvad man skriver, hvad man liker (og ikke liker), hvad man deler osv. Det er et kæmpe område med enormt mange dilemmaer og udfordringer. Derfor er den bedste måde at forholde sig til det som forælder at tale med børnene løbende, gerne hver eneste uge, om hvad de oplever og gør på deres telefon/iPad, så man kan få snakket om alle de situationer, der er væsentlige og lærerige.

Vil du vide mere om, hvordan du kan hjælpe dine børn på sociale medier, kan du i øvrigt se vores guides til Instagram, Musical.ly (som nu hedder Tik Tok) og Snapchat.

 

3. Følg løbende med i, hvad dit barn deler

Børn kan finde på at skrive og dele alle mulige ting – også ting man som forælder ikke forestillede sig. Følg derfor løbende med i, hvad dit barn deler på nettet. Lægger de videoer på YouTube/Musicla.ly (Tik Tok), så se dem sammen med dit barn og tal om, hvad der er godt/mindre godt at dele på nettet, så børnene bliver bevidste brugere.

 

4. Vær opmærksom på selfies

Mange mindre børn tager billeder af sig selv, hvor de poserer. Det kan sagtens starte som en uskyldig leg, men hold øje med, om det på et tidspunkt ændrer sig, så børnene begynder at “tage det ind” på en anden måde. Går de fx pludselig op i de andres bedømmelser eller tager det overhånd, så de skal lægge billeder op hele tiden? Så er det nok tid til at tage en snak med børnene, om at de skal tage billeder af andre ting end dem selv, fx af ting, de laver og oplever.

 

Kilder: American Academy of Pediatrics: “Children and Adolescents and Digital Media” Yolanda (Linda) Reid Chassiakos, MD, FAAP, Jenny Radesky, MD, FAAP, Dimitri Christakis, MD, FAAP, Megan A. Moreno, MD, MSEd, MPH, FAAP, Corinn Cross, MD, FAAP, COUNCIL ON COMMUNICATIONS AND MEDIA, Melanie Pinola, “How (and When) to Limit Kids’ Tech Use”, New York Times. Undersøgelsen af danske forældres forhold til skærme er foretaget af analyseinstituttet Wilke for NOPA og Call me. Undersøgelsen er landsdækkende og er foretaget blandt 1.011 forældre og 646 børn. Interviewene er gennemført i uge 28 til 32, 2018.

InspirationHer er de skærmregler, der passer til børn, når de er 3,...
Sofie Münster
Sofie Münsterhttp://www.nordicparenting.dk
Psykolog og stifter af NOPA. Forfatter til bestsellerne "Klog er noget, man øver sig på" fra 2016 og “Kærlighed er ikke nok” fra 2017. Fast på Go' Morgen Danmark på TV2. Sofie er selv mor til tre piger.

Mest læste lige nu