De fleste forældre kan formentlig nikke genkendende til, at de havde et “hadefag” i skolen, som de bare ikke følte sig særligt gode til. Men hvordan påvirker vores forhold til bestemte fag vores børns forhold til det samme fag? Det har forskere undersøgt. Og det viser sig, at vi ikke alene risikerer at overføre vores “angst” for faget til vores børn – den kan faktisk også betyde, at børnene lærer mindre, end de ellers ville.
I undersøgelsen, som er offentliggjort i det anerkendte forskningstidsskrift Psychological Science, har man fulgt 438 børn fra 2. og 3. klasse for at undersøge, hvordan forældres forhold til matematik påvirker deres børn.
Forskerne kiggede netop på matematik, fordi en del voksne har et anstreng forhold til det fag – faktisk så mange, at tendensen har fået sit helt eget navn. “Matematikangst” kaldes det, og hvis man har det, så tænker man typisk, at matematik ikke er noget for en, og at man nærmest ikke kan lære det, uanset hvor meget man prøver.
Ofte har man også haft dårlige oplevelser med matematik og føler sig ikke rigtig tryg med faget.
Og det er noget børnene tager til sig – men KUN hvis vi ofte hjælper dem med lektierne. Hvis ikke vi hjælper, så påvirker vores frygt ikke børnene, og så får de et mere positivt forhold til faget. Og det betyder faktisk, at de ender med at lære mere matematik, end de ville have gjort, hvis vi hjalp.
Betyder det så, at man slet ikke skal hjælpe?
Nej, mener forskerne. Men det er vigtigt, at vi tænker over at holde igen med negative bemærkninger om faget og vores eget forhold til det. Det er ikke vigtigt, om vi kan lide det eller om vi synes, at det er vigtigt at kunne – det vigtigste er derimod, at børnene får lov til at gøre sig deres egne erfaringer, for det lærer de i sidste ende mest af.
Og husk, at der selvfølgelig ingenting er i vejen med at tale om, at faget er svært – også for os, men vi skal bare ikke tale det ned, er konklusionen i studiet.