Danske forældre kender godt til følelsen af dårlig samvittighed, når de har skældt deres børn ud. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse, som NOPA har fået lavet i samarbejde med teleselskabet Call me. Faktisk svarer næsten 70 procent af danske forældre, at de får dårlig samvittighed efter de har skældt deres børn ud.
Men hvor ofte siger vi forældre “undskyld” for det?
Ja, ifølge den nye undersøgelse sker det faktisk relativt tit. I hvert fald svarer knap en fjerdedel, at de siger undskyld ofte, mens knap halvdelen siger, at de gør det nogle gange. De hyppigste årsager til, at danske forældre siger undskyld er enten, når de har overreageret eller når de er kommet til at råbe af børnene.
Det er positivt, når forældre tør sige undskyld, men hvad indeholder en god undskyldning til børn egentlig?
Det her indeholder en god undskyldning til børn
Alle forældre begår fejl, og når det sker, er der absolut ikke nogen grund til at lades som om, at det man har gjort, var det rigtige. Det er selvfølgelig ikke det samme som, at vi skal rende rundt og sige undskyld hele tiden, men det er vigtigt, at børn mærker, at vi tager ansvar for at leve op til de samme standarder, som vi forventer af dem.
Hvis man vælger at sige undskyld, er det dog vigtigt, at det er ment oprigtigt, og at man siger det på en rolig måde, så børnene kan mærke, at det er noget vi har tænkt over og virkelig mener. Derudover er det godt at være opmærksom på følgende fire ting:
1. Sig “undskyld” og forklar hvorfor du siger det
En god undskyldning indeholder selvfølgelig altid ordet “undskyld” (selvom det nogle gange kan føles rarere at lade være med at sige det). Følg herefter op med at beskrive, hvad du konkret er ked af, at du har gjort.
2. Undgå bortforklaringer og angreb
Det er vigtigt, at vi som voksne “ejer” undskyldningen. Undgå derfor at komme med angreb (“jeg blev frustreret, fordi du ikke hørte efter”) eller med bortforklaringer (“jeg har bare haft en rigtig lang og hård dag”). Det udvander nemlig undskyldningen, og sender et signal om, at vi ikke helt mener det. Det virker langt bedre kun at fokusere på sin egen handling og adfærd (som nævnt i punkt 1).
3. Anerkend dit barns følelser
Det kan være en stor hjælp for børnene, hvis du herefter anderkender deres oplevelse og følelser. På den måde kan du vise, at du har øje for dem og interesserer dig for dem. Det kan være noget så simpelt som at sætte ord på, hvordan du tror, at dit barn må have oplevet situationen.
4. Sig hvad du vil gøre fremadrettet
Slut meget gerne af med at sige, hvad du vil gøre ved det fremadrettet, så børnene kan mærke, at det er noget, du mener så alvorligt, at du har tænkt dig at gøre noget ved det. Vær meget gerne helt specifik i forhold til, hvad du vil gøre anderledes.
Omsat til konkrete ord kunne en undskyldning lyde på følgende måde:
“Jeg vil gerne undskylde for, at jeg kom til at råbe af dig før. Jeg blev vred over, at du smækkede med døren, men jeg håndterede ikke situationen på en god måde. Jeg skal ikke hæve stemmen, når jeg siger til dig, at du skal tale pænt til andre. Jeg kan godt forstå, hvis du blev forskrækket eller ked af min reaktion. Fremover vil jeg gøre alt, hvad jeg kan for at tale roligt til dig.”
Hvad betyder det for børn, at vi siger undskyld?
Undskyldninger sender ofte nogle stærke og vigtige signaler til børn. Når vi tør indrømme vores fejl, lærer vi dem, hvordan man tager ansvar for de fejl, man kommer til at begå, og det kan de tage ved lære af og bruge i mange sammenhænge.
Samtidig vil man som forælder ofte også opleve, at børnene får større respekt for de ting, man siger. Når vi undskylder mærker de nemlig, at vi tager deres mening og oplevelse alvorligt – og når vi har respekt for børns meninger, får de også langt større respekt for vores.
Kilder: Undersøgelsen af danske forældres forhold til skældud er foretaget af analyseinstituttet Wilke for NOPA og Call me. Undersøgelsen er landsdækkende og er foretaget blandt 500 forældre med børn i alderen 0-10 år. I undersøgelsen defineres skældud som situationer, hvor forældre hæver stemmen eller taler nedsættende.