Mange mindre børn elsker deres iPad – og som voksne kan vi nok heller ikke lade være med at elske den en lille smule, for hvis der er noget en skærm kan, så er det at give et tiltrængt pusterum i en travl hverdag. Men børnene kan jo ikke sidde med den hele eftermiddagen, så hvordan får man den væk fra dem igen?
Danske forældre: Vores børn bruger for meget tid foran skærmen
Skrigende børn, der ligger i sofaen og bare ikke vil slippe deres iPad. Det er ikke et unormalt syn rundt omkring i de danske familier. I hvert fald svarer mere end halvdelen af danske forældre i en ny Wilke-rundspørge, som NOPA har fået lavet i samarbejde med televirksomheden Call me, at de mener, at deres børn bruger for meget tid foran skærmen i det daglige.
Men hvad kan man så gøre for at få børnene til at lægge skærmen væk, når man siger det? Nedenfor har vi samlet fem gode råd.
1. Lav så faste rammer for skærmen som muligt
Børn i 3-7 års alderen kan ikke selv vurdere, hvornår det er tid til at lægge skærmen væk. Det har de brug for voksnes hjælp, og den nemmeste måde er ved at skabe nogle faste rammer for, hvornår man er på og hvordan man skal reagere, når den skal lægges væk igen.
Det kan eksempelvis være, at man må have den, når man kommer hjem fra børnehave/skole, og at man ved, at den skal lægges væk, når mor eller far siger det (undgå derfor at diskutere det – sig evt. til 5 min før og sørg for at være konsekvent, når tiden er gået).
Generelt gælder det, at jo færre gråzoner børnene oplever, des færre konflikter vil der være. Sørg derfor for at blive enige som forældre om, hvilke regler I gerne vil have gælder i alle de situationer, hvor det kan blive relevant (fx regler for skærmbrug, når man har legekammerater hjemme, regler for skærmbrug, når man er på restaurant eller spiser hos andre, regler for skærmbrug, når man kører bil osv.).
Det vigtigste er ikke, hvilke konkrete regler I vælger, men derimod at børnene oplever, at de har noget fast at rette sig efter.
2. Gør reglerne tydelige fra begyndelsen
Når det er tid til, at man må sidde med skærmen, er det godt, at man får repeteret reglerne, inden man går i gang. Det kan fx være, at man må sidde med den i en halv time eller at man må se ét afsnit. Gentag derfor gerne reglen over for dit barn, inden skærmtiden starter.
Det er desuden en god ide at sætte ord på, hvad du som forælder kommer til at gøre, når det er tid til at lægge skærmen væk igen: “Når tiden er gået, kommer jeg ind og siger det til dig, og så lægger vi sammen iPad’en væk og leger sammen i stedet. Jeg glæder mig allerede – det bliver sjovt.”
3. Fokuser på naturlige afslutninger frem for et specifikt antal minutter
I udgangspunktet er det nemmere for børnene at acceptere, at skærmtiden er ovre, hvis der er et naturligt sluttidspunkt, fx at filmen slutter, det er tid til aftensmad eller iPad’en skal lade sop.
For mindre børn kan det også nogle gange virke med et æggeur, som tæller ned, så er det nemlig “uret”, der siger, når det er slut og det kan gøre børnene mindre vrede.
4. Tal positivt om det næste I skal
Når vi taler positivt om det næste børnene skal, inspirerer det dem til at samarbejde om det. Efter at du har sagt, at det er tid til at lægge iPad’en væk, kan du derfor fx sige: “Jeg glæder mig til, at vi skal spise aftensmad sammen” (eller hvad I nu skal som det næste).
Eller: “Det er lege-tid nu – vil du bestemme, hvad vi skal lege eller skal jeg komme med et forslag?” (husk aldrig at bruge spørgsmål, som børnene kan svare ‘nej’ til fx “kommer du og leger?”).
5. Undgå forhandlinger og lange forklaringer – riv i stedet plastret af
Hvis du mærker, at der er modstand, så skynd dig at få det overstået. Diskussioner og forklaringer kan få børnene til at tro, at der måske er en “åbning” for, at de liiige må være lidt mere på, og det skaber både konflikt her og nu og faktisk også på den længere bane, for det vil sandsynligvis få børnene til at blive ved med at teste grænserne.
Stå fast og få det overstået. Herefter er det altid en god ide at tilbyde alternative muligheder jf. punkt 4.
Bliver det ved?
Hvis du oplever, at I bliver ved med at have konflikter over skærmen, så kan det i nogle tilfælde og med de lidt større børn (fra 4-5 års alderen) virke at gå lidt mere konsekvent til værks.
Det kan eksempelvis være, at I som voksne beslutter, at den tid I bruger på at have konflikt med jeres barn over, at han eller hun ikke vil lægge iPad’en væk, bliver trukket fra skærmtiden næste dag. Tager det et kvarter, at få lagt iPad’en væk, er der altså et kvarter mindre næste dag til at sidde med den.
I nogle tilfælde kan det også virke at tage en decideret skærm-pause, hvor man ikke er på i en periode fx en uge. Det kan give et tiltrængt pusterum og give børnbene mulighed for at vænne sig til, hvad de kan lave i stedet. Husk dog altid, at det virker bedst, hvis sådan en pause gælder både voksne og børn (når børnene altså er hjemme og vågne).
Kilder: Undersøgelsen af danske forældres forhold til skærme er foretaget af analyseinstituttet Wilke for NOPA og Call me. Undersøgelsen er landsdækkende og er foretaget blandt 1.011 forældre og 646 børn. Interviewene er gennemført i uge 28 til 32, 2018.